عدم-آشنایی-نیروهای-طالبان-باعث-درگیری-مرزی-شده-است

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که عدم آشنایی نیروهای طالبان با نقاط صفری باعث درگیری مرزی میان دو کشور شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز( دوشنبه، 15 قوس) در نشست خبری گفته است که آنچه در مرز ایران و افغانستان رخ داد، اتفاقی ناشی از عدم آشینایی مرزبانان طالبان در مرز میان دو کشور بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: « در مرز مشترک با افغانستان در برخی  نقاط دیوارهایی را داریم و میله‌گذاری‌ها و موانعی برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان که برخی از این موانع و دیوارها در چند صد متری داخل خاک ایران در محل مناسبی گذاشته شده‌اند».

به گفته خطیب‌زاده نیروهای طالبان که مرزبانی را در قسمت افغانستان انجام می‌دادند، با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و تصور می‌کردند بعد از این موانع، مرز ایران تمام می‌شود و بر اساس این سوءتفاهم، به برخی اتباع ایران آتش گشودند.

خطیب‌زاده تاکید کرده است که دو طرف تلاش کردند تا این موضوع به نقطه قابل‌فهم بینجامد.

به گفته او در حال حاضر طالبان با نقاط صفری مرز آشنایی دارند و برای جلوگیری از اتفاقات از این دست، دو طرف از طریق خطوط ارتباطی مستقیم در ارتباط هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بر تشکیل دولت فراگیر تأکید کرد و گفت که هیچ دولتی که فراگیر نباشد، و بازتاب‌دهنده ترکیب قومی افغانستان نباشد، نمی‌تواند آینده باثبات افغانستان را تضمین کند.

پس از درگیری هفته‌ای گذشته میان طالبان و نیروهای مرزی ایران، امارت اسلامی طالبان گفت که کوشش می‌شود در ادامه از این درگیری‌ها رخ ندهد.

عدم آشنایی نیروهای طالبان باعث درگیری مرزی شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد