عربستان-به‌سوی-نبرد-خونین-قدرت-پیش-می‌رود

پایگاه مشهور آمریکایی "دیفنس وان" در گزارش خود به اوضاع داخلی عربستان در سایه تحولات بین المللی پرداخت و تأکید کرد این کشور درمسیر درگیری خونین بر سر قدرت حرکت می کند و آمریکا خود را برای آن آماده می کند.

پایگاه مشهور آمریکایی "دیفنس وان" در گزارش خود به اوضاع داخلی عربستان در سایه تحولات بین المللی پرداخت و تأکید کرد این کشور در مسیر درگیری خونین بر سر قدرت حرکت می کند و آمریکا خود را برای آن آماده می کند.

به گزارش افغان خبر، به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، سایت دیفنس وان در گزارش خود با اشاره به احتمال عدم انتقال آسان قدرت در آینده در عربستان و اوضاع اقتصادی ناگوار این کشور آورده است: «اصلاحات اقتصادی که عربستان مد نظر قرار داده است، امری ضروری به شمار می رود اما این کشور را به سمت بی ثباتی سیاسی سوق خواهد داد». این پایگاه افزود: «امروز افزایش قیمت ها امری حتمی است اما شهروندان سعودی آن را نخواهند پذیرفت».

به نوشته دیفنس وان، عربستان در سایه طرح تحول اقتصادی خود با دو دشواری سنگین و اصلی روبرو است؛ نخست تغییر ساختار و بافت جمعیتی و دوم فروپاشی قیمت های نفت. جمعیت بالغ در عربستان در طول 15 سال آینده بیش از دو برابر خواهد شد اما کمک ها و پرداخت های دولتی در سطحی نخواهد بود که بتواند این بار سنگین را تحمل کند.

این مسئله را نیز باید در نظر داشت که 70 درصد شهروندان عربستانی در بخش دولتی کار می کنند و بر اساس طرح تحول اقتصادی، باید شش میلیون فرصت شغلی تا سال 2030 ایجاد شود؛ امری که اجرای این طرح را دشوار می کند.

این پایگاه با اشاره به کاهش قیمت های نفت نوشت: «عربستان از مستبد ترین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است که شبکه گسترده و پیچیده ای از اعضای خاندان حاکم دارد و بسیاری از آنها نقش فعالی در شکل دهی به رویکرد سیاسی این کشور ایفا می کنند».

به نوشته دیفنس وان، دلارهای نفتی برای مدتی طولانی همزیستی شبکه گسترده و پیچیده اعضای خاندان سعودی را تضمین کرده است اما تصمیم عربستان برای پذیره نویسی شرکت نفتی آرامکو و فروش سهام آن این تهدید را ایجاد کرده است که این توافق نانوشته طولانی مدت در درون خاندان سعودی (همزیستی با هم با بهربرداری از دلارهای نفتی) به هم بخورد و در نتیجه ثبات عربستان به هم ریخته و این کشور به سمت تغییرات خونین حرکت کند؛ به ویژه در سایه درخواست شاهزادگان سرشناس برای تغییر نظام. این شاهزادگان نارضایتی شدیدی از سیاست های عربستان و محمد بن نایف، ولی عهد سعودی، دارند.

این پایگاه افزود: «از سوی دیگر، دولت برای لغو یارانه ها و کاهش هزینه های عمومی تلاش می کند و این امر احتمال بروز ناآرامی های گسترده اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت».

عربستان به‌سوی نبرد خونین قدرت پیش می‌رود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد