عفو-بین‌الملل-اخراج-مهاجران-افغان-متوقف-شود

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به ادامه‌ای اخراج دسته‌جمعی پناهجویان افغان با مدرک  پاکستانی می‌گوید که این روند جان بسیاری از پناهجویان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان عفو بین‌الملل ناوقت روز ( دوشنبه، ۶ حمل) در صفحه‌ای ایکس خود نگاشته است که ادامه‌ی اخراج پناهجویان افغان با مدرک از سوی دولت پاکستان جای نگرانی است و این روند جان بسیاری از پناهجویان را به خطر می‌اندازد.

این سازمان از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواسته است که روند پناهندگی و اسکان مجدد افغان‌ها را در پاکستان تسریع ببخشد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنان از دولت پاکستان خواسته است که اخراج دسته جمعی پناهجویان افغان را متوقف کند و طبق قوانین بین‌المللی با پناهجویان رفتار نماید.

با این حال، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که پاکستان در حال آماده شدن برای راه اندازی مرحله دوم اخراج مهاجران با هدف اخراج نزدیک به یک میلیون مهاجر «بامدرک» افغانستان است.

روزنامه دان در گزارشی نوشته است که مقام‌های ولسوالی‌ها و پولیس به تثبیت محل و گردآوری اطلاعات از محل نگهداری این مهاجران در سراسر کشور دستور داده شده‌اند.

در این گزارش از یک مقام که نخواسته نامش فاش شود، نقل شده است که اداره‌های ولسوالی‌ها و پولیس دستوراتی را برای تسریع دریافت محل دارندگان کارت شهروندی افغانستان دریافت کرده‌اند.

اما؛ از تاریخ آغاز این روند تاهنوز چیزی گفته نشده و انتظار می‌رود که روند اخراج صدها هزار دارنده کارت شناسایی در اوایل تا اواسط تابستان آغاز شود و این روند در انتظار تایید دولت جدید پاکستان است.

این در حالی است که آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهند ۲.۱۸ میلیون مهاجر بامدرک افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند.

این رقم شامل ۱.۳ میلیون مهاجری است که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی کارت دریافت کرده‌اند و ۸۸۰ هزار دیگر نیز در سال ۲۰۱۷ این کارت‌ها را به دست آورده‌اند.

با این حال، با پایان مهلت پاکستان برای اخراج مهاجران غیر قانونی در اول ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، در چند ماه گذشته بیش‌از هزاران مهاجر افغانستان از مرزهای تورخم و اسپین بولدک قندهار وارد کشور شده‌اند.

عفو بین‌الملل: اخراج مهاجران افغان متوقف شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد