علما-محرم-امسال-باشکوه‌تر-تجلیل-شود

هم‌زمان با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز مراسم عزاداری امام حسین‌ (ع)، شورای عالی تنظیم امور دینی افغانستان از مردم خواستند که محرم امسال را پر شگوه‌تر از سال‌های گذشته تجلیل نمایند.

به گزارش افغان نیوز؛ غلام رسول ناطقی، عضو کمیسیون امنیتی مراسم عاشورای حسینی در کابل روز گذشته ( چهارشنبه، 13 سرطان) در نشست مردمی در غرب کابل گفت که برنامه جامع امنیتی برای تامین امنیت مراسم عزاداری ماه محرم در سراسر کشور تدوین شده و به هم‌کاری نیروهای امنیتی و مردمی اجرایی خواهد شد.

آقای ناطقی افزود که تامین امنیت مکان‌های عزاداری در کابل مانند سال‌های گذشته با مشارکت مستقیم مردم خواهد بود و باشندگان محل با حمایت نیروهای امنیتی امارت اسلامی، امنیت مراسم حسینی را تامین خواهد کرد.

او در این برنامه از شهروندان کشور خواست که با نیروهای امنیتی در قسمت امنیت کمک و هم‌کار نمایند و مورد مشکوک را اطلاع بدهند.

این عضو کمیسیون امنیتی عاشورا هم‌چنان از مقام‌های امارت اسلامی خواستار توجه‌ در قسمت امنیت عزاداران حسینی شده و گفت که امنیت مراسم‌های محرمی باید از سال‌های گذشته بهتر تامین شود تا مردم بتوانند مراسم‌ خود را به صورت درست برگزار نمایند.

در همین رابطه، احمد حسین صالحی، عضو کمیته شورای عالی تنظیم امور دینی در این برنامه گفت که ماه محرم یادآور حماسه بزرگ انسانی، اسلامی و مبارزاتی می‌باشد که در تاریخ بشریت ماندگار و آموزنده است.

آقای صالحی، افزود که برگزاری مراسم محرم فرصتی است برای بازخوانی آرمان‌ها، اهداف و دست آوردهای قیام امام حسین و از سوی دیگر، زمینه‌ی برای تبیین آموزه‌های دینی و ابزار احساسات می‌باشد.

او در این برنامه از تمام علمای دینی خواست که در مراسم‌های محرمی اهداف قیام امام حسین (ع) و تبیین درس‌ها و نکات آموزنده مکتب عاشورا را بیان نمایند.

این عضو شورای عالی تنظیم امور دینی در ادامه‌ای سخنان خود گفت که عالمان دین از پرداختن به مطالب بی اساس در ایام محرم اجتناب نمایند و نقش ارزشمند زنان را در نهضت بزرگ عاشورا را بیان نمایند.

از سویی هم، عبدالله افضلی، سخنگوی شورای عالی تنظیم امور دینی افغانستان در این برنامه از مردم افغانستان خواست تا محرم امسال را پر شگوه‌تر از سال‌های گذشته تجلیل نمایند.

آقای افضلی افزود که مسئله عاشورا و شهادت امام حسین متعلق به مذهب خاص نیست بلکه؛ متعلق به تمام مذاهب اسلامی می‌باشد و باید این مراسم پر شگوه‌تر تجلیل شود.

او تاکید کرد که مراسم عاشورا و برگزاری پرشور آن نشان از اتحاد و اتفاق مردم افغانستان است و از مقام‌های امارت اسلامی خواست که در قسمت تامین امنیت تلاش‌های جدی نماید.

در همین رابطه، امین الله عبید، والی کابل در دیدار با شماری از علمای غرب کابل می‌گوید که امارت اسلامی با همه شهروندان کشور یکسان رفتار می‌کند و هیچ گونه تبعیض و قوم پرستی در حکومت اسلامی وجود ندارد.

آقای عبید در این دیدار افزود که برای برگزاری مراسم عاشورا حسینی آمادگی کامل گرفته شده و طرح امنیتی با تمام ارگان‌های مربوطه شریک شده است. او تاکید کرد که حکومت سرپرست تلاش می‌کند تا امنیت خوبی برای همه شهروندان کشور فراهم کند.

والی کابل از تمامی شهروندان اهل تشیع خواست که در شب و روزهای عاشورا با نیروهای امنیتی در تماس باشند و از خرافات و هزینه‌های غیرضروری باید جلوگیری شود تا مراسم عاشورا حسینی در فضای آرام بر اساس موازین اسلامی برگزار شود.

طبق توافق حکومت پیشین با کمیسیون برگزاری مراسم عزاداری، همه‌ساله در دهه‌ی محرم، جوانان داوطلبانه در هماهنگی با نهادهای امنیتی، از تکیه‌خانه‌ها محافظت می‌کردند.

طی سال‌های اخیر حمله‌های گسترده بر مساجد و تکیه‌خانه‌های شیعیان در کابل و ولایت‌های کشور صورت گرفت که تلفات و خسارات سنگین برجای گذاشت.

این حمله‌ها نه تنها باعث کم‌رنگ شدن حضور مردم در مساجد و تکیه‌خانه‌ها نشد بلکه؛ باشندگان کابل و ولایت‌ها با گذشت هر سال گستردهتر از قبل در مساجد و تکیه‌خانه‌ها برای برگزاری مراسم‌های دینی و مذهبی حضور پیدا کردند.

این سومین سال است که مراسم عزاداری از قیام امام حسین (ع) زیر سایه حکومت امارت اسلامی در افغانستان برگزار می‌شود.

با این حال، مراسم عاشورا هر ساله در افغانستان از سوی پیروان مذاهب تشیع و تسنن به صورت مشترک برگزار می‌شود که بسیاری از کارشناسان آن را نماد وحدت و همبستگی مسلمانان در این کشور می‌دانند.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

علما: محرم امسال باشکوه‌تر تجلیل شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد