فایق-خواستار-تقویت-میکانیزم-نظارتی-در-افغانستان-شد

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد خواستار تقویت میکانیزم نظارتی، گزارش‌دهی یوناما و گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در افغانستان شد.

به گزارش افغان نیوز؛ نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل امروز (چهارشنبه، 11 عقرب) در توییتی نوشته که او شب گذشته در مجمع عمومی این سازمان در مورد وضعیت افغانستان سخنرانی کرده‌است.

فایق افزوده که وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان چنانچه در گزارش‌های ربع‌وار منشی عمومی سازمان ملل متحد و گزارش ویژه حقوق بشر پیوسته بازدتاب یافته، نهایت نگران کننده‌است.

فایق گفته است که امارت اسلامی با اعمال تجرید جنسیتی سیستماتیک علیه زنان و محروم ساختن آن‌ها از حقوق بشر، افغانستان را به بدترین مکان در جهان برای زنان تبدیل کرده‌اند.

او گفته است که جنگ طولانی داخلی و آفات طبیعی زندگی افغان‌ها را در خطر قرار داده‌است که زنان، دختران و کودکان بیشترین فشار و آسیب را متحمل شده‌اند.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل تصریح کرده است که برای رسیدگی موثر و جلوگیری از نقض حقوق بشر، ضرورت به تقویت میکانیزم‌های نظارتی و گزارشدهی از طریق یوناما و گزارشگر ویژه حقوق بشر در افغانستان می‌باشد.

او از کارکرد یوناما و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان قدر دانی کرده و خواستار حمایت جامعه بین‌المللی از آنها بخاطر مستند سازی نقض حقوق بشر و بدرفتاری‌ها در افغانستان شده است.

فایق خطاب به اعضای شورای حقوق بشر سازمانل ملل گفته است: « برای دستیابی به پیشرفت، توسعه، صلح و امنیت؛ باید تمام شهروندان افغانستان به شمول زنان، جوانان و اقلیتها به صورت کامل در زندگی سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی سهم بگیرند».

فایق تاکید کرده که این مهم تنها از طریق یک دولت فراگیر و پاسخگو مبتنی بر حاکمیت قانون، عدالت و اراده مردم با اشتراک معنی‌دار زنان و تمام اقشار جامعه، می‌توان تامین شود.

فایق خواستار تقویت میکانیزم نظارتی در افغانستان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد