فنلند-و-سویدن-برای-پیوستن-به-ناتو-با-ترکیه-مذاکره-می‌کنند

وزیران خارجه سویدن و فنلند اعلام کردند که پس از اظهارات «خصمانه» اردوغان در خصوص پیوستن این دو کشور به ناتو، با ترکیه گفتگو می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ آن لینده، وزیر خارجه سویدن گفته است که در خصوص «نامزدی احتمالی سویدن»  با همتای ترک خود در طول نشست برنامه ریزی شده و غیررسمی وزیران ناتو، که سویدن و فنلند نیز به آن دعوت شده، گفتگو می‌کند.

او در ادامه افزود: «امیدوارم ما همیشه پیام های مثبتی از ۳۰ کشور عضو ناتو داشته باشیم. بسیاری از این ۳۰ کشور علنا ​​حمایت قوی خود را از سوئد و فنلاند ابراز کرده اند».

پکا هاویستو، رییس دیپلماسی فنلند نیز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در هلسینکی از قصد خود برای ادامه گفتگوها با مولود چاووش اوغلو، وزیر ترکیه خبر داد.

او با یادآوری اینکه فنلند هنوز رسماً نامزدی خود را اعلام نکرده است، گفت: «من فکر می کنم که ما در این فرآیندها به صبر نیاز داریم و این یک شبه اتفاق نمی افتد.. بیایید کارها را مرحله به مرحله پیش ببریم».

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز جمعه پیوستن فنلند و سویدن به ناتو را یک «اشتباه» همچون اشتباه پیوستن یونان به این پیمان توصیف کرد.

برای وارد کردن یک عضو جدید به پیمان اتلانیتک شمالی«ناتو» به اتفاق آرا نیاز است، موضوعی که ترکیه را در موقعیتی قرار می دهد تا بتواند از نامزدی دو کشور شمال اروپا جلوگیری کند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، افکار عمومی و احزاب فنلند و سودن گرایشی بی‌سابقه برای عضویت در ناتو پیدا کرده‌اند به گونه‌ای که مقامات دولت فنلند روز گذشته از تمایل این کشور برای عضویت در این پیمان خبر دادند. قرار است که امروز(یکشنبه، 25 ثور) نظر رسمی فنلند منتشر شود سویدن نیز گفته است که امروز تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

فنلند و سویدن برای پیوستن به ناتو با ترکیه مذاکره می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد