قطر-برای-کمک‌رسانی-به-لبنان-پُل-هوایی-ایجاد-کرد

رسانه‌های قطر اعلام کرده اند که هواپیمای وابسته به نیروهای مسلح این کشور حامل تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه در خاک لبنان فرود آمده است.

به گزارش افغان نیوز؛ بر اساس گزارش خبرگزاری قطر، این اقدام بنا به دستور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر انجام شده است.

بر بنیاد گزارش، این نخستین اقدام قطر در راستای ایجاد پل هوایی  برای کمک رسانی به مردم لبنان و کاهش رنج‌های آوارگان در نتیجه تحولات اخیر به شمار می‌رود.

این کمک‌ها در چارچوب مواضع کشور قطر در حمایت از لبنان و مردم این کشور صورت می‌گیرد.

روز گذشته لولوه بنت راشد الخاطر، وزیر مشاور در امور همکاری‌های بین المللی که در لبنان به سر می‌برد تاکید کرد، این پل هوایی با هدف حمایت‌های پزشکی و غذایی برای آوارگان ایجاد می‌شود.

این در حالی است که وزیران امور خارجه مصر و اردن، دو کشور عربی که با اسراییل صلح کرده‌اند، تعرض گسترده‌تر اسراییل به لبنان را محکوم کردند.

به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن روز سه‌شنبه (17 میزان) در یک کنفرانس خبری مشترک در قاهره با همتای مصری خود بدر عبدالعاطی، خواستار پایان «تجاوز اسراییل» به غزه، کرانه باختری اشغالی و لبنان شد.

صفدی گفت: «ما تجاوز اسراییل به لبنان را محکوم می‌کنیم، ما بمباران پایتخت لبنان از سوی اسراییل را محکوم می‌کنیم، ما کشتار شهروندان لبنانی توسط اسراییل را محکوم می‌کنیم.»

در همین حال، عبدالعاطی، وزیر امور خارجه مصر نیز در این کنفرانس خبری گفت: «شما با کشوری روبه‌رو هستید که خود را فراتر از قانون می‌داند و پاسخگو نیست.»

مصر و اردن پیش از این نیز بارها اسراییل را متهم کرده‌اند که از سوی متحدان غربی خود مصونیت یافته است تا به‌طور سیستماتیک قوانین بین‌المللی را نقض کند.

جنگ جاری در خاورمیانه از یک سال پیش و زمانی آغاز شد که گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه حماس، به هدف پایان محاصره و اشغال نوار غزه و سرزمین‌های فلسطینی، به اسراییل حمله کردند.

با آغاز بمباران غزه توسط اسراییل، حزب‌الله لبنان در حمایت از فلسطین بر اسراییل حمله کرد. به این ترتیب جنگ اسراییل علیه لبنان نیز آغاز شد و به تدریج گسترش یافت.

اسراییل تا کنون نزدیک به دو هزار نفر را در لبنان کشته، ده‌ها هزار نفر را زخمی کرده و صدها هزار نفر دیگر را از خانه‌های‌شان آواره کرده است.

این در حالی است که رسانه‌های بین‌المللی به نقل از وزارت صحت لبنان گزارش داده اند که در حمله‌های هوایی اسرایيل طی ۲۴ ساعت گذشته بر این کشور ۳۶ تن کشته شدند و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بر بنیاد گزارش‌ها، در یک شبانه-روز گذشته ۱۳۷ حمله هوایی و گلوله باران در لبنان صورت گرفته که عمدتاً در جنوب لبنان، حومه جنوبی بیروت و دره بقاع شرقی این کشور متمرکز بوده‌اند.

وزارت صحت لبنان می‌گوید که تقریباً ۱۸۱هزارو ۷۰۰ نفر در ۹۹۰ مرکز از جمله مجتمع‌های آموزشی، موسسات حرفه‌ای و دانشگاه‌ها در این کشور پناه گرفته‌اند.

این وزارت می‌‌افزاید که تلفات درگیری‌ها ۲۴ ساعت از حملات اسراییل در شهرهای نبطیه، بقاع، بعلبک-هرمل و جبل در جنوب لبنان بوده است.

قطر برای کمک‌رسانی به لبنان پُل هوایی ایجاد کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد