قمی-امریکا-در-تلاش-ناامن‌سازی-افغانستان-است

حسن کاظمی قمی، نماینده‌ ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل گفته که امریکا در تلاش «ناامن‌سازی» افغا‌نستان است و این امر برای امریکا یک «اولویت» است.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای قمی این اظهارات را روز گذشته (سه‌شنبه، 26 جدی) در مصاحبه با خبرگزاری ایرانا در پاکستان مطرح کرده و گفته است: «امریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه‌‌ خود در افغانستان، همچنان منطقه و افغانستان را رها نکرده‌اند».
نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل گفته است که امریکا به دلایل مختلف سیاست «ناامن‌سازی» افغانستان را دنبال می‌کند و آن کشور فکر می‌کند که افغانستان می‌تواند محل تنازع و تقابل با کشورهای چین، ایران و روسیه باشد.
آقای گفته است: «پدیده‌‌ تروریسم، از جمله داعش خراسان جزو راهکارهای امریکا است که در راستای ناامن‌سازی افغانستان دنبال می‌شود».
او گفته است که همسایگان افغانستان بیشترین اثرپذیری را از تحولات این کشور دارند و به همین دلیل بیشترین تعامل را با مردم و «حاکمیت» این کشور دارند و «هرچقدر افغانستان به سمت بی‌ثباتی و ناامنی برود شاهد سیل حرکت پناهجویان افغانستانی به سمت کشورهای همسایه، از جمله ایران خواهیم بود. اگر اقتصاد افغانستان بحرانی‌تر شده و فقر شدت پیدا کند، افزایش کشت مواد مخدر و جذب نیرو برای گروه‌های تروریستی مثل داعش را شاهد خواهیم بود».
این دیپلمات ایرانی افزوده است که کشورهای همسایه افغانستان باید هوشیار باشند تا بتوانند همکاری‌های همه جانبه، از جمله امنیتی را با افغانستان شکل بدهند. او گفته است: «تروریسم مرز نمی‌شناسد لذا مقابله با تروریسم باید به‌صورت دسته‌جمعی انجام شود».
این در حالی است که حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل به دعوت رسمی در اوایل این هفته به پاکستان رفته است. او دوشنبه شب(25 جدی) در ایکس در مورد این سفرش گفته است که با همتایان پاکستانی خود توافق کرده‌اند که کشورهای همسایه‌ افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارائه کنند.

قمی: امریکا در تلاش ناامن‌سازی افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد