ماموریت-یوناما-در-افغانستان-تمدید-شد

شورای امنیت سازمان ملل در پی مذاکراتی دشوار، ماموریت نماینده ویژه این سازمان در امور افغانستان (UNAMA) را تمدید کرد.

به گزارش افغان نیوز: تمامی پانزده عضو شورای امنیت، مسوده قطعنامه‌ای را که دیشب به‌وقت افغانستان به رأی‌گیری گذاشته شد، تایید کردند.

اعضای شورای امنیت همچنان حملات مرگ‌بار دیروز در کابل و پروان را شدیداً نکوهش کردند.

10 عضو موقت و 5 عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، در روزی به مسوده قطعنامه تمدید ماموریت این سازمان در افغانستان رأی دادند که این ماموریت پایان می‌یافت.

با اقدام دیروز (سه شنبه 26 سنبله) ماموریت یوناما تا هفدهم سپتمبر سال 2020 میلادی در افغانستان تمدید شد.

چین که در گذشته با مسوده قطعنامه شورای امنیت مخالفت می‌کرد در نتیجه مذاکره با سفیران جرمنی و اندونیزیا در سازمان ملل، مخالفتش را کنار گذاشت و به مسوده رأی مثبت داد.

پیش از این، چین می‌خواست پروژه یک تریلیون دالری "یک کمربند و یک راه" در قطعنامه تمدید ماموریت یوناما تذکر یابد.

ایالات متحده با این پیشنهاد موافقت نشان نداد و در نتیجه، رأی‌گیری از روز دوشنبه تا سه شنبه معطل ماند.

ژنگ چون سفیر چین در ملل متحد در نشست دیروز شورای امنیت با دادن رأی مثبت به مسوده قطعنامه، روی تقویت اقتصاد افغانستان تأکید کرده افزود:" باید در نظر داشته باشیم که اقتصاد افغانستان خیلی حیاتی است تا در نتیجۀ صلح و ثبات در این‌کشور به دست آید. این چیزی است که مردم افغانستان می‌خواهند و هیچ کشوری حق ندارد تا مانع آن‌ها برای داشتن زنده‌گی بهتر شود."

همچنان جرمنی، بلجیم، اندونیزیا، کویت، پیرو، پولند، افریقای جنوبی، جمهوری دومینیکن، ساحل عاج و گینۀ استوایی، اعضای موقت شورای امنیت سازمان ملل متحد استند که حق ویتو ندارند.

نماینده‌های تمامی این‌کشورها، در سخنرانی‌های سه شنبۀ شان، حملات مرگ‌بار در کابل و پروان را که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت، نکوهش کردند. طالبان مسئولیت هر دو حمله را پذیرفتند.

عادله راز نمایندۀ افغانستان در سازمان ملل متحد با سپاس‌گزاری از تمدید ماموریت یوناما در افغانستان، از اعضای شورای امنیت خواست تا طالبان را فشار دهند."

این درحالی است که ریاست دوره‌یی شورای امنیت سازمان ملل متحد را در حال حاضر روسیه به عهده دارد.

ماموریت یوناما در افغانستان تمدید شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد