ماکرون-به-رییسی-احیای-توافق-هسته‌ای-هنوز-ممکن-است

امانوئل ماکرون، رییس‌ جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با ابراهیم رییسی همتای ایرانی خود، گفت که احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی «هنوز ممکن است» اما این کار باید «هرچه سریع‌تر» انجام شود.

به گزارش افغان نیوز؛ بر اساس بیانیۀ دفتر ریاست جمهوری فرانسه، ماکرون روز (شنبه، 1 اسد) در جریان این گفتگوی دو ساعته، از عدم پیشرفت تلاش‌های دیپلماتیک پس از تعلیق مذاکرات وین ابراز «ناامیدی» و بر لزوم بازگشت ایران به میز مذاکرات و اجرای تعهدات هسته‌ای خود تأکید کرده است.

مذاکرات وین از ماه مارس متوقف شده است و گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا به میزبانی قطر که در ماه ژوئن در تلاش برای از سر گیری مذاکرات وین انجام شد نیز پس از دو روز بدون دستیابی به نتیجه‌ای پایان یافت.

دفتر ریاست جمهوری ایران گفته که رییسی در جواب مکرون «اقدامات غیرسازنده آمریکا و کشورهای اروپایی» را عامل عدم پیشرفت گفتگوها اعلام و این اقدامات را محکوم کرده است.

این گفتگو درحالی صورت می‌گیرد که هفته پیش از این کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، در گفتگو با شبکه الجزیره اعلام کرده بود: «ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم».

طبق گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، خرازی همچنین گفته بود: «ایران با هیچ‌کس درخصوص برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای مذاکره نخواهد کرد زیرا این امر به معنای تسلیم شدن است».

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه آمده که امانوئل ماکرون در جریان این گفتگوی تلفنی «نگرانی عمیق» خود را درباره سرنوشت چهار شهروند فرانسوی که «خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند» اعلام کرده‌است.

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی که به اتهام جاسوسی به بیش از هشت سال زندان محکوم شده است و فریبا عادلخواه محقق ایرانی‌- فرانسوی که در ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی به جرم به خطر انداختن امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد و دو زندانی دیگر نیز سسیل کوهلر و همسرش ژاک پاریس، از اعضای اتحادیه کارگری فرانسه هستند که اگرچه برای گذراندن تعطیلات به ایران آمده بودند اما از ۱۱هم ماه  مه در بازداشت هستند و اتهاماتی همچون جاسوسی، تلاش برای ایجاد ناامنی در ایران و شکل‌دهی به اعتراضات صنفی معلمان و کارگران این کشور علیه آنها مطرح شده است.

ماکرون به رییسی: احیای توافق هسته‌ای هنوز ممکن است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد