مجاهد-نشست-دوحه-را-پر-از-دست‌آورد-خواند

سخنگوی ا.ا در نشستی درباره نتایج نشست سوم دوحه در کابل می‌گوید که ا.ا به کنوانسیون‌های جهانی زمانی متعهد خواهند بود که حکومت سرپرست زیر چتر سازمان ملل قرار گیرد و این کنوانسیون‌ها با شریعت اسلامی مطابقت داشته باشند.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا امروز ( چهارشنبه، ۱۳ سرطان) در یک نشست خبری در کابل درباره نتایج نشست سوم دوحه گفت که نشست دوحه یک موفقیت بزرگ برای افغانستان بود و «تقریباً» همه کشورها تعهد کرده‌اند که در تقویت سکتور خصوصی و مبارزه با مواد مخدر با افغانستان هم‌کاری کنند.

آقای مجاهد، افزود که کشورهای اشتراک‌کننده در نشست سوم دوحه پیشرفت‌های افغانستان را که شامل امنیت، ثبات، اقدامات ا.ا در بخش تقویت اقتصادی، توانایی حکومت به پرداخت مصارف حکومت‌داری، تطبیق پروژه‌های انکشافی و حفظ وحدت میان مردم پذیرفته‌اند.

او بیان داشت که در نشست دوحه بیشتر کشورها هم‌کاری با افغانستان در زمینه‌های اقتصادی و محوی مواد مخدر را مکلفیت کشورها دانست.

این مقام ا.ا گفت که در حاشیه سومین نشست دوحه، ۲۴ ملاقات با نمایندگان کشورها داشته که مانند نشست دوحه، پر از دستاوردها بوده است.

آقای مجاهد، افزود که امارت اسلامی اجازه نخواهد داد تا افغانستان به میدان رقابت سیاسی بین جهان تبدیل شود اما؛ تمام تلاش‌ها برای این است که افغانستان نقطه‌ی اتصال بین جهان باشد و نقش اقتصادمحور را در منطقه ایفا کند.

به گفته‌ای مجاهد، هیات امارت اسلامی در نشست دوحه خواستار آزادی پول‌های مسدود شده افغانستان در کنار موضوعات دیگر شد که توسط بسیاری از شرکت کنندگان به ویژه روسیه، چین، ایران، ازبکستان و ترکمنستان مورد حمایت قرار گرفت.

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که در نشست دوحه هیات افغانستان، به جهانیان اعلام کرد که مسایل بشردوستانه باید از سیاست جدا باشد زیرا؛ این موضوع تأثیر مستقیمی بر زندگی روزمره مردم افغانستان دارد.

این مقام امارت اسلامی بار دیگر تأکید کرد که موضوع آموزش دختران موضوع داخلی افغانستان است و جهان نباید آن را بهانه‌ی برای مداخله در امور داخلی کشور قرار دهد.

با این حال، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست پایانی دوحه گفته بود که این نشست به معنای عادی‌سازی روابط یا به رسمیت شناسی امارت اسلامی نیست.

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۱۱ سرطان در یک نشست خبری بعد از پایان نشست سوم دوحه گفته بود که سیاست سازمان ملل متحد این است که مردم در محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داشته باشد و زنان نیز بخشی از مردم‌اند.

او در این نشست تاکید کرد که امیدوار است حضور نمایندگان ویژه در نشست و تعاملی که با حکومت سرپرست صورت گرفت، بتواند سبب ایجاد یک جامعه بازتر و فراگیرتر از لحاظ حکومت‌داری و مشارکت جامعه مدنی در افغانستان شود.

این مقام سازمان ملل، نشست دوحه  را سازنده خوانده و تأکید کرده است که به تعامل با امارت اسلامی ادامه می‌دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست دوحه اعلام کرده که پیش‌بینی می‌کند در آینده گروه‌های کاری در بخش‌های دیگر به ویژه حقوق بشر و زنان و دختران نیز تشکیل شود.

این نشست زیر سایه انتقادهای گسترده درباره حذف جامعه مدنی به ویژه زنان برگزار شد و دی‌کارلو گفت ما هنوز در «آغاز روند» قرار داریم.

او بیان داشت که در حال حاضر روی تشکیل دو کارگروه بخش خصوصی و محو خشخاش توافق شده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، می‌گوید که موضوع حقوق بشر و حقوق زنان موضوع داخلی افغانستان نیست بلکه یک موضوع جهانی است.

ستیفن دوجاریک،‌ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست خبری گفته است که رزماری دی‌کارلو به‌وضوح بیان کرده که افغانستان در زمینه‌ی حقوق بشر و حقوق مدنی با جامعه جهانی تعدادی پیمان‌ها و توافق‌نامه‌ها را امضا کرده است و به عنوان یک کشور به این پیمان‌ها پایبند است. بنابراین این موضوع داخلی نیست.

دوجاریک، این اظهارات را پس از آن بیان کرده که ذبیح الله‌ مجاهد، سخنگوی ا.ا در یک نوار تصویری گفته بود که موضوع حقوق زنان در افغانستان یک امر داخلی این کشور می‌باشد و کشورها نباید در این مسله دخالت داشته باشند.

نشست سوم دوحه که در قطر برگزار شد، هدف آن تسهیل تعامل بین‌المللی با حکومت فعلی کابل و رسیدگی به بحران‌های جاری افغانستان بود. این نشست برای اولین بار با حضور هیات ا.ا در دوحه برگزار شد که نشان‌دهنده تغییری احتمالی در روی‌کرد آن‌ها به دیپلماسی بین‌المللی بود.

با این حال، بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، از دعوت امارت اسلامی توسط سازمان ملل انتقاد کردند و ادعا کردند که این مشارکت ممکن است به نرمال‌سازی آپارتاید جنسیتی و حاشیه‌نشینی حقوق زنان افغان منجر شود. رهبران زنان افغان و گروه‌های جامعه مدنی از کنار گذاشته شدن از این فرایند ابراز ناامیدی کردند و بر ضرورت نمایندگی آن‌ها در هر گونه بحث درباره آینده افغانستان تأکید کردند.

ا.ا پس از مذاکرات گسترده با سازمان ملل موافقت کردند که در این نشست شرکت کنند و آن را برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه و سرمایه‌گذاری در افغانستان حیاتی دانستند. با این حال، آنها شرایط خاصی برای مشارکت خود تعیین نکردند که نشان‌دهنده رویکرد محتاطانه‌ی تعامل بین‌المللی بود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، بر نیاز فوری به پایان دادن به محدودیت‌های حکومت فعلی کابل بر زنان و دختران تأکید کرده و اهمیت داشتن یک دولت فراگیر که حقوق بشر را محترم شمارد، را یادآور شد. سازمان ملل هدف خود را ایجاد یک استراتژی بین‌المللی منسجم برای رسیدگی به چالش‌های بشردوستانه، اقتصادی و حقوق بشری افغانستان اعلام کرده است

این واکنش‌های متنوع نشان‌دهنده پیچیدگی‌های تعامل با ا.ا و همزمان پاسخگویی به نیازهای مبرم جمعیت افغانستان، به ویژه در زمینه حقوق بشر و مسائل زنان است.

 

مجاهد نشست دوحه را پر از دست‌آورد خواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد