مذاکرات-صلح-یا-پروسه-باج‌دهی-به-کشورهای-منطقه-

آگاهان امور سیاسی می‌گویند که اگر هیأت مذاکره کننده و رهبران حکومت افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی را به درستی مدیریت نکنند، این فرصت پیش آمده در راستای صلح تبدیل به یک پروسه باج‌دهی به کشورهای منطقه خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: بشیر بیژن، آگاه امور سیاسی افغانستان، امروز( شبنه، 23 سنبله) به آژانس افغان نیوز گفت که در روز آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در قطر؛ سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ناتو و سفیران کشورهای بزرگ حمایت شان را از نظام و حکومت افغانستان اعلام کردند، اما واقعیت پروسه صلح این است که آیا این سازمان‌ها و کشورها به گونه‌ای واقعی به دنبال صلح در افغانستان هستند یا خیر. از سوی هم، تا زمانی که این کشورها نخواهند، صلح در افغانستان تامین نمی‌شود.

آقای بیژن در مورد نشست صلح در قطر گفت که آغاز مذاکرت بین‌الافغانی زمانی برای مردم کشور فرصت تاریخی خواهد بود که بتوانند به یک نتیجه قابل قبول برسند و جنگ را در کشور پایان دهند. هرچند که فرصت‌های این چنینی در چهل سال گذشته‌ای بسیار پیش آمده؛ اما نتیجه به جای اینکه ثبات و صلح باشد، بیشتر فاجعه و جنگ بوده است.

به باور این کارشناس مسائل سیاسی، احتمال دارد که در ساختار و پیش‌برد مذاکرات صلح بین‌الافغانی موانع و مشکلات پیش بیاید؛ اما اگر هدف رسیدن به صلح واقعی در افغانستان باشد، می‌تواند این مشکلات به زود ترین فرصت حل گردد.

او در مورد هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان گفت: «متاسفانه هیأتی که از سوی حکومت افغانستان برای گفتگوه با طالبان انتخاب شده، بیشتر به فکر حفظ قدرت شخصی و گروهی خودشان اند نه به فکر صلح؛ چون این افراد بیشتر وابسته به تنظیم‌های جهادی و شخص اشرف غنی است که این امر مایه نگرانی مردم افغانستان است».

سلمان علی دوست‌زاده، از دیگر آگاهان مسائل سیاسی افغانستان نسبت به آغاز گفتگوهای صلح در قطر ابراز خرسندی کرده و گفت که نمایندگان ناتو، سازمان ملل و سفریان کشورهای بزرگ از جمله امریکا همگی حمایت‌ شان را از نظام و حکومت افغانستان و رسیدن این کشور به صلح و ثبات اعلام کردند که این مورد از نکات مثبت مذاکرات بین الافغانی است.

آقای دوست‌زاده افزود: پیش از این گمانه‌ها براین بود که بحث‌ها و خواسته‌های چون امارات از سوی طالبان بر مذاکرات بین الافغانی تاثیر منفی بگذارد؛ اما جامعه جهانی و کشورهای بزرگ جهان حمایت شان را از نظام و مردم افغانستان اعلام کردند که نشانه مثبت در پروسه صلح افغانستان محسوب می‌شوند. او تاکید کرد که در روز افتتاحیه، از بیانات اعضای هیأت مذاکره کننده طالبان روشن شد که آنان بحث امارات را کنار گذاشته و خواستار نظام اسلامی که در آن مردم افغانستان توافق داشته باشند، می‌باشند.

به گفته این آگاه مسائل سیاسی، اعتبار و حیثت را که طالبان برای جنگ خود به نام جهاد قایل بودند، با امضای توافق نامه صلح با امریکا از بین رفت و اکنون تنها بحث آنان موضع شریعت در مسائل حکومت داری است و این گروه برای باج گیری و اعاده حیثت خود شریعت را مطرح و جدی می‌گیرند. او گفت که زمان آن رسیده که طالبانبه به واقعیت‌های عینی جامعه افغانستان و پیشرفت‌های 18 سال آن تن دهند.

آقای دوست‌زاده در مورد هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان افزود که اعضای هیأت مذاکره کننده یکبار دیگر با اتحاد از ارزش‌های چون آزدی بیان، حقوق زنان و ارزش‌های حقوق بشری که مردم افغانستان در 18 سال گذشته آن‌را به دشواری به دست آروده اند، به گونه واضح و قاطع دفاع کردند.

او در مورد تاریخی خواندن آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گفت: «پیش از این نیز دولت و مردم افغانستان فرصت های بهتر داشتند که کشور را به سمت صلح و ثبات هدایت می‌کرد؛ اما از آن به گونه‌ لازم استفاده نشد. اکنون هم فرصت که در رستای تامین صلح پیش آمده بر می‌گردد به این‌که رهبران  و سیاسیون افغانستان آن را چگونه در راستای منافع افغانستان مدیریت می‌کنند».

بااین‌همه روز گذشته( 22 سنبله) گفتگوهای بین‌الافغانی با اشتراک هیأت مذاکره کننده دو طرف و بیانات سفیران کشورهای منطقه و اروپایی به گونه رسمی در قطر آغاز شد.  اعضای هیأت مذاکره کننده حکومت نسبت به آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی ابراز خرسندی کرده و گفته اند که جهان در کنار نظام افغانستان است و طالبان با امارات خواهی به انزوا رفته است.

مذاکرات صلح یا پروسه باج‌دهی به کشورهای منطقه؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد