مشکلات-مهاجران-افغان-محور-گفتگوی-درانی-و-مولر

نمایندگان ویژه پاکستان  و دنمارک برای افغانستان، درباره وضعیت و رسیده‌گی به مشکلات مهاجران افغان گفتگو کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ آصف‌ علی درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان امروز(پنج‌شنبه، 10 حوت) در ایکس نگاشته است که با لارس بو مولر، نمایند ویژه دنمارک در امور افغانستان در باره مشکلات مهاجران  افغان گفتگو کرده است.

بر اساس خبرنامه، دو طرف درباره راه‌های همکاری برای رسیده‌گی به مشکلات مهاجران افغان گفتگو کرده‌اند.

با این حال چندی قبل، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد که در سه ماه گذشته حدود ۵۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشور برگشته‌اند و احتمال دارد در ماه‌های آینده نیز نزدیک به ۵۰۰ هزار تن دیگر به جمع آنان افزوده شوند.

رییس ستاد ارتش پاکستان گفته است که شهروندان خارجی غیرقانونی به‌طور جدی بر امنیت و اقتصاد آن کشور تاثیر گذاشته و تصمیم بازگرداندن آنان به نفع پاکستان است.

جنرال سید عاصم منیر این اظهارات را در جریان سفرخود به پیشاور مطرح کرده است.

رییس ستاد ارتش پاکستان گفته است: «خارجی‌های غیرقانونی به‌طور جدی امنیت و اقتصاد پاکستان را تحت تاثیر قرار می‌دادند. تصمیم برای بازگرداندن آنان توسط دولت به نفع پاکستان گرفته شده است».

او افزوده است که شهروندان غیرقانونی طبق هنجارهای تعیین‌شده به روش انسانی و آبرومندانه به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

پاکستان در ماه اکتوبر برای شهروندان بدون مدرک خارجی، از جمله ۱.۷ میلیون مهاجر افغانستان تا اول ماه نوامبر مهلت تعیین کرد که آن کشور را ترک کنند.

طبق آمار رسانه‌های پاکستانی پس از پایان مهلت تا اکنون بیش از ۴۱۰ هزار شهروند افغانستان از پاکستان بازگردانده شده‌اند.

با پایان مهلت پاکستان برای اخراج اجباری مهاجران افغانستان، سخنگوی ا.ا در واکنش به اخراج پناهجویان افغانستان از پاکستان و سایر کشورها، از آنان خواسته است که شهروندان کشور را مجبور به بازگشت نکنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا با نشر اعلامیه در ایکس گفته بود که بیش از چهار دهه جنگ شهروندان افغانستان را مجبور به مهاجرت در پاکستان و سایر کشورهای بیرونی کرده و اکنون با مشکلات جدی از جمله اخراج اجباری مواجه اند.

در اعلامیه از پاکستان و سایر کشورها به خاطر 45 سال میزبانی از مهاجران افغانستان ابراز قدردانی شده و از این کشورها خواسته شده تا افغان‌ها را به زور و بدون آمادگی جبرا به اخارج مجبور نسازند، بلکه با آنان وقت داده شود و از روی حسن همجواری، اخوت اسلامی و عاطفه بشری برخورد صورت گیرد.

در اعلامیه آمده است که شهروندان افغانستان که در کشورهای بیرونی مهاجر هستند، برای امنیت این کشورها مشکلات ایجاد نکرده و در بی‌ثباتی دست ندارند.

بر اساس اعلامیه اموال، پول و ملکیت‌های مهاجران افغانستان در کشورهای میزبان مال شخصی و حق آنان می‌باشد و «هیچ کس حق ندارند اموال مذکور را از آنان بگیرند و شرایط نا عادلانه و غیر منصفانه در این زمینه بالای آنان وضع کند».

در اعلامیه از تمام بازرگانان و سرمایه‌داران ملی خواسته شده تا با مهاجران افغان که به دلیل چالش‌ها و موقف گیری برخی کشورها مجبور به بازگشت شده اند، در هماهنگی با کمیسیون عالی در زمینه انتقال، مسکن، سرپناه، درمان و سایر زمینه‌های همکاری نمایند.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر ا.ا دستو داده بود که کمیته‌ای برای انتقال رایگان مهاجران اخراجی از پاکستان تشکیل شود.

که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل درباره‌ حقوق بشر افغانستان از پاکستان خواسته که اخراج دسته‌جمعی مهاجران و پناهجویان افغانستان را متوقف و از یک بحران دیگر جلوگیری کند.

وی گفته است از پاکستان می‌خواهیم با لغو برنامه‌های خود برای اخراج دسته‌جمعی مهاجران به افغانستان از یک بحران دیگر برای افغان‌ها جلوگیری کند.

با این حال کمیته بین‌المللی نجات گفته است که نیم‌ میلیون شهروند افغانستان که به‌ گونه‌ای اجباری از پاکستان اخراج شده‌ با آینده‌ تاریک مواجه‌اند.

این کمیته با نشر بیانیه‌ای گفته است که افغانستان در حال حاضر میزبان بیش از شش میلیون آواره‌ داخلی است که فشار زیادی را بر اقتصاد و زیرساخت‌های محدود این کشور وارد می‌کند.

این کمیته گفته است که با افزایش سرسام‌آور نیازهای بشردوستانه و ناامنی غذایی، افغانستان از تیتر خبرها به حاشیه رفته است و خطر تبدیل‌شدن این کشور به یک بحران فراموش‌شده وجود دارد.

کمیته بین‌المللی نجات گفته است که با سیاست اخراج مهاجران بدون اسناد، پناه‌جویانی که به‌دنبال ورود به ایالات متحده از طریق ویزای مهاجرتی ویژه (اس‌آی‌وی)، پی۲ و پرونده‌های الحاق خانواده هستند، در مسیر اسکان مجدد شان با چالش‌های بیشتری روبه‌رواند.

این کمیته از دولت بایدن خواسته است که روند رسیدگی به پرونده‌های اس‌آی‌وی و پی۲ پناه‌جویان افغانستان را تسریع کند.

آژانس افغان نیوز- رحمت کریمی

 

 

 

مشکلات مهاجران افغان محور گفتگوی درانی و مولر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد