مقام‌های-امریکایی-و-امارت-اسلامی-دیدار-کردند

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که برای نخستین بار مقام‌های این کشور، پس از کشته شدن الظواهری، با هیات امارت اسلامی دیدار کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سی‌ان‌ان گزارش داده است هیات امریکایی و امارت اسلامی روز گذشته (شنبه، 16 میزان) در دوحه، پایتخت قطر دیدار کرده‌اند.

طبق گزارش این رسانه، دولت امریکا معاون سازمان استخبارات این کشور (سیا) و مقام ارشد وزارت خارجه در امور افغانستان را برای گفتگو با هیات کابل که شامل عبدالحق وثیق، رییس استخبارات امارت اسلامی می‌شود، فرستاده است.

سی‌ان‌ان نوشته است که حضور دیوید کوهن، معاون سیا و رییس استخبارات امارت اسلامی در نشست روز شنبه حاکی از تاکید بر مبارزه با تروریسم است.

کاخ سفید ماه گذشته همکاری با امارت اسلامی را در زمینه مبارزه با تروریسم «کاری در حال پیشرفت» خواند.

سازمان سیا و وزارت خارجه امریکا درباره‌ گفتگوهای تازه‌ مقامات امریکایی و امارت اسلامی چیزی نگفته‌اند.

بث سانر، معاون سابق رییس سیا که رهبری تحلیل‌های افغانستان در این سازمان را بر عهده داشت، می‌گوید: «[کوهن] احتمالا پیام محکمی را ارائه می‌دهد که اگر متوجه شویم، اعضای القاعده در افغانستان از عملیات‌هایی حمایت می‌کنند که ایالات متحده یا متحدانش را تهدید می‌کند، حملات بیشتری را مانند حمله علیه الظواهری انجام خواهیم داد».

او گفته است که با توجه به تمرکز داعش بر کشتار شیعیان، اکنون این گروه یک تهدید داخلی برای امارت اسلامی و ثبات فرقه‌ای است.

سانر تاکید کرده است: «اما؛ نگرانی منطقی وجود دارد که شاخه خراسان داعش در نهایت می‌تواند هدف خود را به سمت توطئه‌های خارجی معطوف کند، اگر طالبان قادر به مهار آن‌ها نباشند».

این در حالی است که امریکا پس از کشته‌شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده در یک حمله هوایی این کشور، امارت اسلامی را به «نقض آشکار توافقنامه دوحه» متهم کرد.

مقام‌های امریکایی گفتند که رهبران امارت اسلامی از جمله شبکه حقانی از محل اختفای الظواهری آگاه بوده‌اند.

اما؛ مقام‌های امارت اسلامی این اتهام را نادرست می‌خوانند و می‌گویند که امریکا با حمله هوایی در کابل، قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

مقام‌های امریکایی و امارت اسلامی دیدار کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد