مقام‌های-سویدن-و-ترکیه-به-مقر-ناتو-می‌روند

مقام‌های ارشد سویدن و ترکیه در مقر ناتو گرد هم می‌آیند تا اعتراضات رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه به پیوستن این کشور شمال اروپا به ائتلاف نظامی را بررسی کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ مقام‌های سویدن و ترکیه در مقر ناتو امروز (پنج‌شنبه، ۱۵ سرطان) گرد هم می‌آیند تا ببینند که چه کاری برای خروج از مانع ایجاد شده توسط رجب‌ طیب اردوغان، انجام داده می‌توانند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو رهبری این نشست را بر عهده خواهد داشت که در آن وزیران خارجه، روسای اطلاعات و مشاوران امنیت ملی دو کشور حضور خواهند داشت. 

مقام‌های ارشد فنلند که در ماه اپریل پس از رسیدگی به نگرانی‌های ترکیه به ناتو پیوست، نیز شرکت خواهند کرد.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا که تلاش خود را برای ورود این کشور به ناتو پیش از نشست دو روزه‌‌ای این ائتلاف در سه‌شنبه‌ آینده افزایش داده، روز چهارشنبه به‌منظور نمایش همبستگی از نخست‌وزیر سویدن در کاخ سفید استقبال کرد.

تنها ترکیه و پولند عضویت سویدن را به تعویق انداخته‌اند و ۲۹ متحد دیگر همگی گفته‌اند که این کشور شمالی اروپا به قدر کافی برای برآوردن خواسته‌های ترکیه تلاش کرده است. سویدن قوانین ضد تروریسم خود را تغییر داده و علاوه بر اعطای امتیازاتی، تحریم تسلیحاتی ترکیه را نیز لغو کرده است.

اما؛ ترکیه سویدن را متهم می‌کند که نسبت به گروه‌هایی که آنکارا آن‌ها را تهدید امنیتی می‌خواند، از جمله گروه‌های کرد شبه‌نظامی و افرادی که با کودتای ۲۰۱۶ مرتبط هستند، بسیار ملایم رفتار کرده است. 

با این‌حال، وزارت خارجه‌ ترکیه اعلام کرد که طرفین اقدامات فنلند و سویدن را به‌ویژه در زمینه‌ مبارزه با تروریسم، پس از آخرین نشستی که در ۱۴ جون در آنکارا برگزار شد، بررسی خواهند کرد.

 

 

مقام‌های سویدن و ترکیه به مقر ناتو می‌روند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد