مقام‌های-نظامی-امریکا؛-توافق-دوحه-سبب-ناکامی-استراتیژک-امریکا-و-فروپاشی-ارتش-افغانستان-شد

لوید آستین وزیر دفاع، مارک میلی رییس ستاد ارتش و فرانک مکنزی رییس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا توافق دوحه را سبب ناکامی استراتیژیک امریکا و فروپاشی ارتش افغانستان خواندند.

به گزارش افغان نیوز؛ این سه مقام ارشد نظامی امریکا دیروز سه‌شنبه (6 سنبله) در نشست استماعیه کمیته خدمات قوای مسلح مجلس سنای امریکا پذیرفتند که امریکا در افغانستان شکست استراتیژیک خورده‌است.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا گفت که فروپاشی قوای مسلح افغانستان برای واشنگتن غافلگیر کننده بود و امضای توافقنامه میان امریکا و طالبان یکی از عواملی بود که به گفتۀ وی سبب تضعیف روحیۀ نظامیان افغان شد. او پذیرفت که در جنگ افغانستان محاسبات نادرستی نیز صورت گرفته بود.

او ضمن تمجید از خدمات 20 سالۀ نظامیان امریکایی در افغانستان گفت که ماموریت نظامیان امریکایی باعث جلوگیری از یک حمله مشابه به حملات تروریستی 11 سپتمبر سال 2001 شد.

به گفته او، درک نکردن دقیق میزان فساد و تعاملاتی که میان رهبران محلی افغان و طالبان وجود داشت، از عوامل تلخی بود که در سقوط نظام و ارتش افغانستان نقش داشت.

مارک میلی لوی درستیز قوای مسلح امریکا نیز گفت که یکی از بزرگترین اشباهات این بود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بیش از حد به حضور نظامیان امریکایی و تکنالوژی دست‌ داشتۀ قوای امریکا وابسته شده بودند و در نبود آن از هم پاشیدند.

مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده گفته است که جنگ ۲۰ سالۀ امریکا در افغانستان "ناکامی استراتیژیک" بود و به باور وی ایالات متحده باید چند هزار نظامی خود را در افغانستان نگه‌ می‌داشت تا از مسلط شدن طالبان که به گفتۀ وی سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوست، جلوگیری می‌شد.

همچنین، آقای میلی گفت که به نظر شخصی او باید کم از کم 2500 نظامی امریکایی در افغانستان باقی می‌ماندند و از فروپاشی حکومت افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور جلوگیری می‌شد.

این نظامی ارشد امریکایی گفت که در اواخر سال 2020، گفته بود که خروج عجولانه و نادیده گرفتن شرایط در افغانستان، منجر به از دست دادن دستاوردها، سقوط اردو و حکومت افغانستان خواهد شد.

آقای میلی طالبان را تروریست خطاب کرد و گفت: "باید به خاطر داشته باشیم که طالبان یک سازمان تروریستی بود و است و آنان تا به حال ارتباط خود را با القاعده قطع نکرده اند. هیچ توهمی ندارم که با کی طرف هستیم. دیده شود که آیا طالبان می‌توانند قدرت خود را نگهدارند و یا این که آن کشور با یک جنگ داخلی روبرو خواهد شد."

او با تاکید به احتمال و امکان بسیار واقعی ظهور گروه تجدید یافتۀ القاعده و داعش در افغانستان در 12 تا 36 ماه آینده گفت: "ما باید به حفاظت ایالات متحده امریکا و مردم آن از حملات تروریستی که از افغانستان متوجه باشد، ادامه دهیم."

در این نشست، کینت مکینزی، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش امریکا گفت که با ارزیابی جنرال میلی در مورد افغانستان به ویژه حفظ شماری از قوای امریکایی توافق داشت؛ اما نگفت که در این مورد چه پیشنهادی به رییس جمهور بایدن داده است.

گفتنی است که نشست کمیته خدمات نظامی امریکا برای روز چهارشنبه نیز ادامه دارد و در اخیر سناتوران نتیجه گیری خواهند کرد.

سناتوران بر این باورند که رییس جمهور بایدن به مشورت های مقام‌های نظامی گوش نداده و به همین دلیل در افغانستان فاجعه رخ داده است.

مقام‌های نظامی امریکا؛ توافق دوحه سبب ناکامی استراتیژک امریکا و فروپاشی ارتش افغانستان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد