ملاقات‌های-پنهانی؛-خلیل‌زاد-به-دنبال-قاچاق-مواد-مخدر-

حرکت انسجام ملی افغانستان، ملاقات‌های پنهانی زلمی خلیلزاد را با سران گروه طالبان نگران کننده خوانده و می‌گوید که مافیایی بین‌المللی مواد مخدر عامل اصلی جنگ به شمار می‌روند.

به گزارش افغان نیوز: اعضای حرکت انسجام ملی افغانستان، امروز( چهارشنبه، 5 سنبله) در یک نشست خبری گفتند که بدبختی افغانستان ریشه در عوامل بیرونی دارد و این معضل منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است. بنابراین، جامعه بین‌الملل در قبال جنگ افغانستان مسوول است.

سردارد محمد ابوالفضل، معاون حرکت انسجام ملی افغانستان گفت که در گذشته تنها یک گروه تروریستی تحت نام القاعده وجود داشت؛ اما امروز داعش و دیگر گروه‌های تروریستی درگیر جنگ افغانستان هستند و این موضوع پروسه صلح را در کشور پیچیده‌تر کرده است.

به گفته او؛ هیچ نوع تضمینی بر اتمام جنگ در افغانستان پس از پروسه صلح با طالبان وجود ندارد؛ چون عامل اساسی جنگ در افغانستان طالبان نه بلکه تروریزم بین‌المللی و مافیای جهانی مواد مخدر اند.

جنرال حمدالله، عضو حرکت انسجام ملی افغانستان نیز گفت که امریکا و متحدانش بارها به مردم افغانستان وعده دست‌یابی به حکومت‌داری خوب، مردم سالاری، مبارزه با ترویزم و مبارزه با کشت قاچاق مواد مخدر را داده اند اما تا کنون شاهد هیچ گونه پیشرفتی در این مورد نیستیم.

او افزود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، تا کنون هیچ گونه وضاحت و روشنی در خصوص پروسه صلح و مسائل مرتبط به آن برای مردم افغانستان ارائه نکرده است و باید تمام مسائل پروسه صلح با مردم شریک شود؛ زیرا یک طرف پروسه صلح مردم افغانستان است.

حرکت انسجام ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌یی ملاقات‌های پنهانی آقای خلیلزاد را با سران گروه طالبان نگران کننده خوانده گفت که ایالات متحده امریکا باید دلایل این ملاقات‌را برای مردم افغانستان روشن کند.

در اعلامیه این نهاد آمده است که خشونت‌های گروه طالبان پس از توافق صلح امریکا و طالبان افزایش یافته و مردم افغانستان از خشونت‌های روز افزون، هر روز زیان‌های مالی و جانی جبران ناپذیر متحمل می‌شوند. در اعلامیه تاکید شده است: « از ملل متحد، امریکا و طالبان می‌خواهیم که در مذاکرات بین‌الافغانی به مسئله آتش‌بس دایمی توجه جدی شود و باید آتش‌بس دایمی پیش شرط اساسی مذاکرات صلح قرار گیرد».

به نقل از اعلامیه، طالبان در توافق صلح قطر با امریکا وعده قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی را داده اند؛ اما این گروه هیچ‌گونه وعده‌ای قطع اربتاط خود با گروه‌های مافیایی مواد مخدر را نداده که این امر قابل نگرانی برای مردم افغانستان است.

در اعلامیه آمده است که مراکز تعلیمی گروه‌های تروریستی بیرون از مرزهای افغانستان وجود دارد که مافیایی بین‌المللی مواد مخدر حامیان مالی آنها هستند و این گروه‌ها عامل اصلی جنگ افغانستان به شمار می‌روند.

در اعلامیه حرکت انسجام ملی افغانستان تاکید شده است که حکومت باید ارگان‌های امنیتی را از وجود فساد و تمایلات قومی و سیاسی پاکسازی نماید و امریکا نیز باید در مورد سرنوشت ارگان‌های امنیتی وضاحت دهد؛ زیرا گروه طالبان در قطر خواستار منحل شدن اداره‌های امنیتی پس از پروسه صلح شده بودند.

بااین‌همه، وزارت امور داخله روز گذشته اعلام کرد که در نتیجه 781 حمله گروه طالبان در دو هفته پسین 88 فرد ملکی کشته و 133 تن دیگر زخمی شده اند. این وزارت تاکید کرده که گروه طالبان با بی‌پروایی تمام به کشتار افراد ملکی افغانستان ادامه می‌دهند.

ملاقات‌های پنهانی؛ خلیل‌زاد به دنبال قاچاق مواد مخدر؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد