مهم‌ترین-وعده-طالبان-برای-تشکیل-حکومت-فراگیر-تحقق-نیافته-است

وزیر خارجه ایران گفته است که مهم‌ترین وعده سیاسی امارت اسلامی طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام هنوز تحقق نیافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری دولتی ایران« ایرانا» گزارش داده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور این مطلب را در سومین نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان در چین اظهار کرده است.

عبداللهیان افزوده که کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا امارت اسلامی طالبان و گروه‌های مختلف قومی، سیاسی و اجتماعی افغانستان «بیشتر و بهتر همدیگر را درک کنند و در اداره‌ی کشور مشارکت داشته باشند».

او تصریح کرده است که مهم‌ترین وعده‌ی سیاسی امارت اسلامی طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام هنوز تحقق نیافته است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرده است که ضرورت تشکیل دولت فراگیر با حضور و مشارکت موثر و پایدار همه گروه‌های قومی افغانستان واقعیت غیرقابل انکار است زیرا؛ انتظار ما این است که هیأت حاکمه سرپرستی گام های عملی بیشتری را در این راستا بردارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه ایران در بخش دیگر سخنان خود گفته است که خطر تروریسم و گسترش آن در افغانستان جدی است. او خواستار ایجاد سازوکارهای امنیتی برای مقابله با تروریسم از سوی کشورهای منطقه شده است.

عبداللهیان افزوده است: «توسعه‌ی فعالیت‌های هراس‌افکنانه داعش در افغانستان جای تردیدی باقی نگذاشته است که نیازمند اقدام جمعی کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم هستیم».

وزیر خارجه ایران مدعی شده است که در توسعه‌ی تروریسم در افغانستان، رد پای امریکا دیده می‌شود. او گفته است که البته امروز امریکا از مشارکت در بازسازی افغانستان سخن نمی‌گوید، درحالی که ۲۰ سال این کشور را در اشغال داشت و اقدامی در کمک به مردم نکرد.

عبداللهیان بیان کرده است: «پیشنهاد می‌کنم یک سازوکار امنیتی مشخصی در قالب سازمان‌های موجود یا با موجودیتی مستقل، برای هماهنگ‌سازی سیاست ضدتروریستی کشورهای همسایه افغانستان ایجاد شود تا اقدامات جمعی کشورها و تبادل اطلاعات در این زمینه را تسهیل و مدیریت کند».

وزیر خارجه ایران علاوه کرده که برای رسیدن به افغانستان امن و باثبات، جامعه جهانی، به‌ویژه کشورهای همسایه افغانستان باید باهم کار کنند و کمک‌های خود را به مردم افغانستان گسترش دهند.

مقام‌های امارت اسلامی طالبان از جمله  امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، حکومت شان را همه شمول و فراگیر می‌دانند.

این در حالی است که سومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین روز گذشته آغاز و امروز نیز ادامه دارد.

چین گفته است که در این نشست در مورد اجماع بیشتر کشورهای منطقه در باره مسئله افغانستان، راهای ایجاد ثبات، حمایت و کمک به مردم افغانستان بحث می‌شود.

مهم‌ترین وعده طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر تحقق نیافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد