نامه‌ای-خبرنگاران-افغان-به-نهادها-و-جامعه-بین‌المللی

شماری از خبرنگاران کشور از تحولات اخیر افغانستان ابراز نگرانی کرده و با ارسال نامه‌ای از سازمان ملل متحد و نهادهای جهانی حامی خبرنگاران خواسته اند که برای نجات آنان دست به کار شوند.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرنگاران کشور با ترتیب و ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد، نهادهای حامی خبرنگاران و جامعه بین‌المللی خواستار اقدام جدی برای نجات خبرنگاران زیر تهدید، شده اند.

آنان در این نامه گفته‌اند که با سقوط حکومت پیشین، کار خبرنگاری و جریان آزاد اطلاعات راکد شده و شمار زیادی از خبرنگاران، به‌ویژه خبرنگاران زن با «امر صریح طالبان» از کار بیکار شده‌اند. این خبرنگاران ادعا کرده اند که شماری از رسانه‌ها با رویکرد محافظه‌کارانه، بانوان خبرنگار را از کار برکنار کرده‌اند.

در این نامه خبرنگاران آمده است که هم اکنون دسترسی به اطلاعات «به‌گونه کامل» محدود شده و در بسیاری از موارد، شماری از خبرنگاران هنگام انجام دادن وظیفه، هدف ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند و وسایل‌شان ضبط شده است.

در نامه آنان تاکید شده است: «بسیار از خبرنگاران که هم اکنون در بخش‌های نامعلومی پنهان شده‌اند تا از خود محافظت کنند. زیستن در اسارت برای خود خبرنگاران و خانواده‌های‌شان زنده‌گی را سخت‌تر ساخته است.»

این خبرنگاران هشدار داده‌اند که از دست دادن حرفه‌شان، انزوای اجتماعی، خانه‌نشینی و فقر ناشی از بیکاری، فشار زیادی را بر آنان تحمیل می‌کند.

آنان درنامه‌ای شان از عدم مصونیت جانی خود و خانواده‌های‌شان ابراز نگرانی کرده افزوده  است: «با توجه به عمل‌کرد مافیای رسانه‌ای در خروج خبرنگاران طی روزهای گذشته، از جامعه بین‌المللی و نهادهای حامی خبرنگاران صمیمانه ومصرانه تقاضا می‌کنیم؛ روند خروج و نجات را شفاف‌سازی کنند.»

این در حالی است که با تسلط طالبان شماری زیاد از شهروندان برای خروج از کشور در میدان هوایی تجمع کرده اند. با افزایش تجمع و هرج و مرج همچنان دو انفجار تا کنون صدها نفر کشته و زخمی شدند.

 

نامه‌ای خبرنگاران افغان به نهادها و جامعه بین‌المللی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد