نخست‌وزیر-پاکستان-جهان-چاره‌ای-جز-تعامل-با-طالبان-در-ندارد

نخست وزیر پاکستان جامعه جهانی را به تعامل با امارت اسلامی طالبان در افغانستان ترغیب کرده و گفته که جهان هیچ جایگزینی دیگر برای طالبان ندارد.

به گزارش افغان نیوز؛ زونامه اکسپرس تربیون گزارش داده که عمران خان، نخست وزیر پاکستان شب گذشته( یک‌شنبه، 24 دلو) در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان امریکا گفته است که جهان با طالبان کار کند و برای پذیرش آنچه که می‌خواهد، از جمله دولت فراگیر، حقوق بشر و حقوق زنان آنان را تشویق کند.

نخست وزیر پاکستان گفته است: «اگر به طالبان پشت شود، تحریم‌ها باقی بماند و سیستم بانکی به دلیل تحریم‌ها، نقدینگی نداشته باشد، نگرانی این وجود دارد که افغانستان دچار هرج و مرج شود و یک بحران انسانی رخ دهد». او تاکید کرده است که به نفع همه است که وضعیت در افغانستان به هرج و مرج کشیده نشود.

عمران خان افزوده است که پاکستان به دلیل بی‌ثباتی در افغانستان، با دو چالش بزرگ (بحران پناهجویان و حملات تروریستی) مواجه شده است و در حال حاضر سه میلیون شهروند افغانستان در پاکستان پناهنده هستند. او مدعی شده است که سه گروه تروریستی از افغانستان پاکستان را تهدید می‌کنند.

نخست‌وزیر پاکستان اضافه کرده است زمانی که طالبان کابل را در سال گذشته تصرف کردند، سیل پناهجویان سرازیر شد و دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر وارد پاکستان شدند و «متاسفانه» در میان آنها تروریست‌ها نیز وجود داشتند. خان تصریح کرده است که دیر یا زود طالبان باید به رسمیت شناخته شوند.

عمران خان اظهار داشته است که طالبان یک«جنبش ایدیولوژیک بسیار قوی» است و با فرهنگ جوامع غربی بیگانه هستند. او گفته است: «در جایی باید داد و گرفت وجود داشته باشد. اما؛ با شناسایی نکردن آنها و مسدودکردن حساب‌های آنها و سیستم بانکی، فقط مردم متضرر می‌شوند و نه دولت طالبان».

نخست‌وزیر پاکستان در بخشی از مصاحبه‌ای خود در مورد جنگ علیه تروریسم در افغانستان گفته است که سیاست‌های امریکا به‌دلیل تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین باعث پرورش تروریست‌ها می‌شود.

او گفته است: «می‌توانم از مثال پاکستان به شما بگویم. ۸۰ هزار نفر [پاکستانی] پس از پیوستن ما به جنگ ایالات متحده علیه تروریسم کشته‌اند. ما دیدیم که با ادامه‌ی جنگ، تروریست‌های بیشتری تولید شد و من متقاعد شده‌ام که دقیقاً همان چیزی است که در افغانستان به دلیل حملات شبانه در افغانستان، حملات هواپیماهای بدون سرنشین اتفاق افتاد».

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در حالی از افزایش فعالیت تروریستی در افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی می‌کند در این اواخر حملات طالبان پاکستانی بر نظامیان حکومتی این کشور بیشتر شده است.

نخست‌وزیر پاکستان: جهان چاره‌ای جز تعامل با طالبان در ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد