نگاهی-به-وضعیت-زنان-شاغل-در-ادارات-غزنی

کارمندان زن در ولایت غزنی از مشکلاتی چون عدم مصئونیت کاری در ادارات، نبود بانوان در بست های بالا رتبه و حتی نبود رئیسه در یکی از ریاست ها به استثنا ریاست امور زنان این ولایت، شکایت دارند.

به گزارش افغان نیوز: تعداد کارمندان زن در ادارات دولتی و خصوصی ولایت غزنی به استثناء( بخش معارف، صحت و ارگان های امنیتی) به ۱۷۶ تن میرسند که برای این قشر به هیچ وجه قابل قبول و رضایت بخش نیست.

به گزارش افغان نیوز: کارمندان زن در ولایت غزنی از مشکلاتی چون عدم مصئونیت کاری در ادارات، نبود بانوان در بست های بالا رتبه و حتی نبودن رئیسه یکی از ریاست ها به استثنا ریاست امور زنان این ولایت، شکایت دارند.

اما حمیده احمدی، آمر جندر اداره مستقل ارگان های محل در نشستی پیرامون ( بررسی وضعیت جندر در ادارات دولتی غزنی) روز سه شنبه 3 دلو از افزایش حضور خانمها در ادارات این ولایت سخن گفت و افزود که اگر به زنان فرصت داده شود میتوانند مدیران قوی و توانمندی باشند.

خانم احمدی، نقش بانوان در ادارات دولتی را ارزنده دانسته و میگوید بانوان ۳۰ درصد در ادارات دولتی حق دارند ولی تا اکنون ۱۰ درصد در ادارات این ولایت حضور دارند.

وی عمده ترین چالش بانوان در ولایت غزنی را عدم جذب در ادارات میداند و میگوید ما برای حل این مشکل اقدام خواهیم کرد.

کامله سعادت، فعال مدنی می گوید: بانوان در ادارات دولتی از مصونیت کافی برخوردار نیستند و این امر سبب شده تا حضور آنان بسیار کم رنگ باشند. در غزنی اکثر بانوان خلاف رشته تحصیلی شان در حال اجرای وظیفه هستند که خود مشکل بزرگی است.

بانو سعادت افزود: ما در ولایت غزنی به استثنا ریاست امور زنان هیچ رئیسه و معاون از طبقه اناث نداریم، او میگوید در این ولایت تنها یک وکیل زن و یک ثارنوال زن در ادارات وظیفه اجرا میکند.

صدیقه رحیمی، مسول ائتلاف حمایت از زنان میگوید: ما از وضعیت حضور زنان در ادارات دولتی راضی نیستیم، اکثر بانوان تحصیل کرده در غزنی بیکار هستند و زمینه کار برای شان فراهم نیست.

رحیمی میگوید: ما در ولایت غزنی حتی خانه‌ای امن و مرکز حمایت از زنان تا اکنون نداریم و این یک مشکل بسیار جدی برای بانوان است.

عارف واحدی، معاون ولایت غزنی: حضور زنان در ادارات دولتی و نقش آنان در پیشبرد امورات را مهم و ارزنده خوانده گفت: "فعلا بدون سکتور معارف، صحت و امنیت در ادارات ملکی و مؤسسات فعال در ولایت غزنی حدود ۱۷۶ تن از خواهران ما دوشادوش برادران شان مشغول خدمت به مردم هستند که با توجه به شرایط موجود در غزنی یک رقم قابل ملاحظه میباشد اما امیدوار به این هستیم تا این آمار بلندتر شود."

وی تأکید نمود که خانواده ها باید در راستای حضور زنان در دفاتر دولتی و پیشبرد امورات؛ زنان و دختران شان را تشویق و همکاری نمایند.

شکیلا مرید، خبرنگار حضور خانم ها در رسانه های غزنی را کم رنگ دانسته و میگوید، از ۱۹ بست کاری در رادیو تلویزیون ملی فقط ۱ بست آن متعلق به بانوان هست.

خانم مرید افزود: امروز دور دوم نشست بررسی مشکلات بانوان در غزنی است که از دوره قبلی تا کنون وضعیت بانوان در این ولایت هیچ تغییری نکرده و او این نشست ها را بی فایده میداند و میگوید در این ولایت همیشه به بانوان وعده های خیالی داده میشود.

شکریه ولی، رئیسه امور زنان گفت: خانواده ها باید از دختران و خانم های شان برای اجرای وظیفه در ادارات دولتی حمایت و پشتیبانی کنند.

او افزود: ما پیشنهاد ساخت یک باب خانه‌ی امن، یک بازار و رستوران زنانه را برای بانوان غزنی به ریاست شاروالی ارائه کردیم که سال آینده حتما عملی خواهد شد.

عبدالکریم متین،والی غزنی گفت که حضور زنان در کنار مردها در ادارات مهم است و نیاز به استفاده از تخصص و تجارب زنان در پیشبرد امورات شدیدا محسوس است.

آقای متین حضور ثارنوال زن، پولیس زن، وکیل زن و... را در ادارات دولتی برای حل مشکلات بانوان اساسی میداند، همچنان بر اجماع زنان در غزنی تأکید نمود.

در ولایت غزنی نزدیک به ۵۰ سرباز، ساتنمن و افسر پولیس زن در صفوف نیروهای پولیس ملی حضور دارند اما حضور بانوان در ادارات دولتی بسیار کمرنگ بوده و اکثر آنان با چالشها و مشکلات فراوانی روبرو اند.

نگاهی به وضعیت زنان شاغل در ادارات غزنی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد