نگران-مداخله-فرامنطقه‌ای-در-افغانستان-هستیم

وزیر امور خارجه‌ روسیه در پنجمین نشست فرمت مسکو گفته است که کشورش نگران مداخله‌ کشورهای فرامنطقه‌ای در افغانستان است.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری تاس گزارش داده است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته (جمعه، ۷ میزان) در پیامی در پنجمین نشست فرمت مسکو گفته است: «ما نگران هستیم که بازیگران فرامنطقه‌ای در تلاش هستند تا بیشتر در افغانستان فعال شوند».

لاوروف افزوده است که اتحاد کامل کشور‌های منطقه با کشورهای عضو ناتو در افغانستان تنها در صورتی ممکن است که این کشورها مسوولیت کامل «نتایج شوم» حضور نظامی

بیست ساله‌‌ خود در افغانستان را بپذیرند.

لاوروف گفنه است: «مسدودکردن دارایی‌های بانک‌های افغانستان از سوی واشنگتن نتیجه‌ معکوس دارد و تنها وضعیت را تشدید می‌کند و شرایط زندگی را که از قبل هم برای مردم عادی افغانستان دشوار بود، پیچیده می‌کند».

اوتصریح کرده است که کشورهای غربی که «صدمات جبران‌ناپذیری» را به مردم افغانستان وارد کرده‌، باید بار اصلی بازسازی این کشور را به دوش بکشند.

آقای لاوروف در پیام خود برای این نشست گفته است: در هر شرایطی بازگشت زیربنا‌های نظامی امریکا و ناتو به خاک افغانستان و کشورهای همسایه‌ آن را غیرقابل قبول می‌دانیم، صرف نظر از این‌که به چه بهانه‌ای قابل توجیه باشد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ ا.ا نیز در پنجمین نشست «فرمت مسکو» گفته است که ریشه‌‌های اصلی بحران افغانستان تطبیق نسخه‌های خارجی در مورد مشکلات داخلی این کشور است.

آقای متقی افزوده است: «تجربه‌ علمی و عملی نشان داده است که ریشه‌ اصلی بحران، تطبیق نسخه‌ها، مدل‌ها و فرمایشات خارجی در مورد مسائل داخلی بوده است که در آن جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دینی و فرهنگی ما نادیده گرفته شده است».

پنجمین نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان روز گذشته با میزبانی روسیه در شهر کازان برگزار که در آن نمایندگان ۱۰ کشور و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه ا.ا شرکت کرده‌اند.

نگران مداخله فرامنطقه‌ای در افغانستان هستیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد