نگرانی-از-رشد-تروریسم-در-افغانستان

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مورد افغانستان به تصویب رسانده است که بر اساس آن جامعه جهانی حکومت امارت اسلامی را در صورت عدم رعایت حقوق بشر، به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش افغان نیوز؛ این قط‌نامه روز پنج‌شنبه (۱۹ عقرب) از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است.

 ۱۱۶ کشور به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند. ۱۰ کشور، از جمله روسیه و چین به آن رای ممتنع داده و نگرانی‌هایی را مبنی بر «نامتوازن بودن متن» مطرح کرده‌اند.

سازمان ملل در این قطعنامه خواستار احترام کامل به حقوق بشر و مشارکت معنادار زنان در تمام عرصه‌های زندگی شده است.

در این قطعنامه در مورد تحولات و نوسانات در افغانستان از زمان تسلط امارت اسلامی در آگست سال گذشته‌ میلادی، شرایط وخیم اقتصادی و اجتماعی، خشونت مداوم و حضور گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی شده است.

چین و روسیه خواستار لغو انسداد دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان که در اختیار امریکا است، شده و گفته‌اند که در مورد نیروهای خارجی و «جنایات آنان» در افغانستان باید تحقیق صورت بگیرد.

 سازمان ملل در مورد حقوق زنان و دختران ابراز نگرانی کرده و از امارت اسلامی خواسته تا سیاست‌ها و رویکردهایی که مانع برخورداری زنان و دختران از حقوق بشر و ازادی‌های اساسی است، را تغییر دهند.

زابا کروسی، رییس مجمع عمومی سازمان ملل در این جلسه زندگی مردم در افغانستان تحت تسلط امارت اسلامی را شبیه دوران «آخرالزمان» توصیف کرد..

او در  در مورد افغانستان گفت: «جرایم سازمان یافته و سازمان‌های تروریستی بار دیگر در حال رشد‌اند. افغانستان با چالش‌های پیچیده و درهم تنیده‌ای روبه‌روست، طالبان نشان داده که یا قادر نیست یا نمی‌خواهد این چالش‌ها را حل کند».

این مقام سازمان ملل از کشورها خواست تا کمبود 2.3 میلیاردی بودجه درخواستی 4.4 میلیارد دالری این سازمان را برای کمک به افغانستان متعهد شوند.

این در حالی است که پیشتر نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل نیز گفته بود که قطعنامه این سازمان در مورد وضعیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان و تاثیرات آن بر کشورهای منطقه و فرامنطقه بازتاب یافته و خواستار اقدامات فوری طرف‌های ذی‌دخل شده است.

نگرانی از رشد تروریسم در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد