نگرانی-دیدبان-حقوق-بشر-از-رفتار-نظامیان-ترکیه-با-پناهجویان-افغان

دیدبان حقوق بشر از وضیعت بد پناهجویان افغانستان در ترکیه ابراز نگرانی کرده و در گزارشی گفته است که نظامیان ارتش ترکیه پناهجویان افغان را که از مرز ایران وارد این کشور می‌شوند، مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

به گزارش افغان نیوز؛ دیدبان حقوق بشر در گزارشی خود گفته است که مقام‌های ترکیه پناهجویان افغان را که از مرز ایران به این کشور وارد می‌شوند با نقض قوانین بین‌المللی، به زور بازمی‌گردانند و نظامیان ارتش ترکیه آن‌ها را مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌دهند.

شش شهروند افغانستان که پنج نفر از آنان بازگردانده شده‌ به دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که ارتش ترکیه آن‌ها و همسفران‌شان را به حدی مورد ضرب‌و‌شتم قرار داد که استخوان‌های‌شان شکسته است.

آنان افزوده که  گروه‌هایی ۵۰ تا ۳۰۰ نفری را که در تلاش برای فرار از ناامنی‌های افغانستان بودند، به گونه‌ای دسته جمعی اخراج کرد و در این روند برخی اعضای خانواده‌ها از هم جدا شدند.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود گفته است که این افغان‌ها کسانی هستند که اندکی پیش یا پس از سقوط افغانستان به دست طالبان از این کشور گریخته‌اند و با گذشتن از پاکستان و ایران، خود را به مرز ترکیه رسانده‌اند.

دیدبان حقوق بشر از ۲۵ سپتامبر تا ۱۱ اکتوبر با شش افغان مصاحبه کرده که یکی از آن‌ها در نخستین تلاش خود با موفقیت در ترکیه ماند و یکی دیگر به ایران بازگردانده شد، چهار نفر دیگر هم گفتند که سربازان ترکیه آن‌ها را تا سه بار مجبور به بازگشت کردند تا بالاخره توانستند در ترکیه بمانند.

دو نفر دیگر از آنان به دیدبان حقوق بشر گفته اند که نیروهای ترکیه دارایی‌های آن‌ها و تمام اعضای گروهی که با آن‌ها اخراج شدند را از بین بردند.

یک زن نیز به این سازمان گفته است: «هنگامی که ما را دستگیر کردند، گوشی‌ها، پول، غذا و هر چیز دیگری را که حمل می‌کردیم مصادره کردند و همه وسایل ما را در آتش سوزاندند».

بلکیس ویل، پژوهشگر ارشد بحران و درگیری در دیدبان حقوق بشر در این مورد گفته است: «مقامات ترکیه تلاش افغان‌ها برای فرار به منظور حفظ امنیت و حق پناهجویی آن‌ها را نادیده می‌گیرند. سربازان ترکیه همچنین بی‌رحمانه با افغان‌ها رفتار می‌کنند و آن‌ها را به طور غیرقانونی برمی‌گردانند».

این سازمان در گزارش آورده که قرار است آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه دیدار کند و دولت ترکیه را مجبور به توقف اخراج اجباری پناهجویان سازد.

این همه در حالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان به تاریخ 24 اسد، موج از مهاجرت شهروندان کشور به کشورهای همسایه و از آن طریق به کشورهای اروپایی آغاز شده است. در نخستن روزهای تسلط طالبان و آغاز مهاجرت، مقام‌های ترکی هشدار دادند که ترکیه جای امن برای پناهجویان افغان نخواهد بود.

نگرانی دیدبان حقوق بشر از رفتار نظامیان ترکیه با پناهجویان افغان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد