هشدار-سازمان-ملل-در-مورد-کاهش-درصدی-تولید-ناخالص-افغانستان

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در گزارشی تازه‌ای می‌گوید که تولید ناخالص داخلی افغانستان با کاهش ۲۰ درصدی در یک‌سال از ۲۰ میلیارد دالر به ۱۶ میلیارد دالر رسیده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ برنامه توسعه سازمان ملل متحد در گزارشی تازه‌ای خود هشدار داده است که اگر اقدام اصلاحی فوری صورت نگیرد، این کاهش ممکن در سال‌های بعدی به 30 درصد یعنی 14 میلیارد دالر برسد.  

در این گزارش آمده‌ است که ذخیره اقتصادی افغانستان که در حال حاضر فقیرترین کشور آسیا است، برای حمایت از جمعیت ۴۰ میلیونی آن بسیار کوچک است.

به نقل از گزارش، درآمد سرانه سالانه افغانستان از ۶۵۰ دالر در سال ۲۰۱۲ به ۵۰۰ دالر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و انتظار می‌رود که در سال آینده به سرعت به ۳۵۰ دالر برسد.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه‌ای ملل متحد گفته‌است که این ارزیابی اجتماعی- اقتصادی تازه در مورد افغانستان تخمین می‌زند که محدود کردن زنان برای کار می‌تواند منجر به زیان اقتصادی فوری تا یک میلیارد دالر امریکا یا پنج درصد تولید ناخالص داخلی کشور شود.

اشتانیر از طالبان خواسته که از حقوق زنان و دختران از جمله حق آموزش و کار حمایت کنند.

به گفته او عدم سرمایه‌گذاری بر نیمی از منابع انسانی افغانستان که زنان و دختران است، پیامدهای اقتصادی- اجتماعی وخیمی برای سال‌های آینده خواهد داشت.

در گزارش آمده‌است که ارزیابی ماه سپتامبر این برنامه، پیش‌بینی کرده که تا سال آینده ممکن است ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار بگیرند، مگر این‌که واکنشی فوری به بحران‌های سیاسی و اقتصادی کشور آغاز شود.

عبدالله الدرداری، نماینده UNDP  مقیم افغانستان گفته‌است: «ما با این چشم‌انداز غیرقابل درک مواجه هستیم که اساسی‌ترین نیازهای انسانی نزدیک به ۴۰ میلیون نفر برآورده نخواهد شد. برای تأمین مالی خدمات اساسی و حمایت از رشد اقتصادی، سالانه به ۸ میلیارد دالر کمک بین‌المللی نیاز است. ما نیازمند آن هستیم که درباره نحوه استفاده از منابع موجود، راهبردی رفتار کنیم».

این در حالی است که بانک‌جهانی در تلاش آزادسازی 280 میلیون دالر از پول‌های منجمد شده افغانستان برای مقابله با بحران بشری است.

هشدار سازمان ملل در مورد کاهش 30 درصدی تولید ناخالص افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد