واکنش-ها-به-انفجار-مرگبار-در-ننگرهار

حمله انتحاری بر دفتر سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار، با واکنش‌های گسترده بین‌المللی و داخلی مواجه شده است.

به گزارش افغان نیوز: بر اساس اعلامیه دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار، شام دیروز، چهارشنبه 4 دولو، اعلام کرد که این حمله پس از یازده ساعت درگیری و با کشتن آخرین مهاجم پایان یافته و در آن 4 نفر کشته و 24 نفر دیگر زخمی شده است.

دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار نوشته که چهار مهاجم مسلح حوالی ساعت 9:10 صبح دیروز بر دفتر این سازمان حمله کردند. ابتدا یکی از مهاجمان موتر بمب گذاری شده را در مقابل ساختمان این دفتر منفجر کرد و سه مهاجم دیگر وارد ساختمان شدند. دو مهاجم در ساعات اولیه از سوی نیروی‌های امنیتی کشته شدند و یکی از مهاجمان تا حدود ساعت 7 شام دیروز با نیروهای امنیتی درگیر بود.

مسئولیت این حمله تروریستی را گروه داعش به عهده گرفته است.

این حمله با واکنش‌ها و محکومیت گسترده نهادهای بین‌المللی و مقامات حکومت افغانستان مواجه شده است. سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان با نشر یک اعلامیه رسمی نوشته است که در پی این حمله تمام فعالیت خود را در افغانستان به حالت تعلیق در می‌آورد و دفاتر خود را بصورت اضطراری مسدود می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در پی این حمله حمایت خود از سازمان حمایت از کودکان را اعلام کرده و گفته است که حمله و بمب گذاری بر کسانی که بجز برای بهبود زندگی مردم کار نمی‌کنند، نفرت انگیز و احمقانه است. عفو بین‌الملل تاکید کرده که" حمله عمدی بر غیرنظامیان جنایت جنگی" است.

یونیسیف، سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل متحد نیز با نشر یک بیانیه این حمله را محکوم کرده است و نوشته است که نهادهای بشر دوستانه برای حفاظت از زندگی افراد تلاش می‌کنند و باید در امنیت کار کنند و دسترسی به امنیت داشته باشند.

صلیب سرخ نوشته با شنیدن این خبر این حمله شوکه و غمگین شده است و حمایت خود را از این نهاد بین‌المللی و خانواده‌های قربانیان اعلام کرده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و نوشته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اکنون نسبت به هر زمان دیگر، حلقه حمایوی را به گروه‌های تروریستی و حامیان آنها تنگ تر کرده است .

ارگ افزوده که تروریستان به منظور پنهان کردن شکست خود به"طغیان" روی آورده‌اند و حمله بر دفتر سازمان بین‌المللی حمایت از اطفال، نشان واضیح این طغیان است.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز با نشر یک اعلامیه این حمله را محکوم کرده است و نوشته است که: «جنایت امروز در ننگرهار نشان می دهد که تروریست ها دشمن انسانیت هستند و در این زمینه هیچ کتله مذهبی و قومی از شر آن ها در امان نیست. بنابراین ایجاب می کند همه گروه های سیاسی، قومی، مذهبی و تمام اقشار مختلف در برابر این پدیده شوم در صف واحد ایستاد شویم و اجازه ندهیم که نفرت پراکنی ها و نفاق های قومی و سیاسی مانع مبارزه ما با افراط گرایی و تروریسم شود.»

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور نیز این حمله را محکوم کرده و گفته است که: « داعش٬ طالبان و گروه‌های دهشت‌افگن و حامیان آنان با این اقدام جنایت‌کارانه خود یکبار دیگر ثابت ساختند که هیچ پابندی به ارزش‌های اسلامی و انسانی ندارند.»

دفتر حمایت از کودکان یک نهاد غیر دولتی بین‌المللی است که در ۱۲۰ کشور جهان از سال ۱۹۱۹ تاکنون فعالیت دارد. این نهاد از سال ۱۹۷۶ تاکنون در افغانستان فعالیت دارد و اکنون در ۱۶ ولایت از ۳۴ ولایت کشور فعال است. به گفته این نهاد حدود ۷۰۰ هزار کودک تحت پوشش این نهاد خیریه در افغانستان قرار دارند.

واکنش ها به انفجار مرگبار در ننگرهار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد