وزارت-انرژی-و-آب-ازشکست-جهیل‌های-یخچالی-کشور-هشدار-داد

طبق پیش‌بینی یک اداره بین‌المللی هواشناسی، افزایش گرمای هوا قاره امریکا و آسیا به شمول بخشی‌های از افغانستان را با خطر سیلاب‌های بی‌سابقه مواجه می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت انرژی و آب امارت اسلامی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جوزا) با نشر اطلاعیه براساس این گزارش گفته است که افزایش گرما و ذوب برف و یخچالها در ماه‌های سرطان و اسد امسال سقوط جهیل هایی‌که در محدوده ۴۰۰۰ ـ ۴۵۰۰ متری قرار دارند را بیشتر می سازد.

این گزارش که از سوی اداره معتبر هواشناسی بین المللی (NAS A and WMO) و دانشگاه بریستول لندن به نشر رسیده افزایش درجه حرارت را از عوامل شکست جهیل‌های یخچالی (GLOF) خوانده است.

وزارت انرژی و آب امارت اسلامی نیز بر بنیاد تحلیل‌های اوسط درجه حرارت از استیشن‌های برفسنج این وزارت گفته است که درجه حرارت در ماه‌‌های فبروری و مارچ در حال صعود می‌باشد.

این وزارت گفته که ذوب یخچال‌های پیشغور ولایت پنجشیر و شمندره ولسوالی ورسج ولایت تخار در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۴۰۰ که در ارتفاع بیشتر از ۴۰۰۰ متری از سطح بحر قرار داشت، منجر به سیلاب‌های شدید شده بود.

ولسوالی‌های پریان و خنج ولایت پنجشیر، اندراب ولایت بغلان، ورسج و فرخار ولایت تخار، درواز، خواهان و کران منجان ولایت بدخشان در ماه های سرطان و اسد به دلیل ارتفاعات ۴۰۰۰ ـ ۴۵۰۰ متری از سطح بحر، گواه سیلاب‌های تهدید کننده‌ای خواهد بود.

طبق بررسی‌های این وزارت، ساحات مسکونی، روستا‌ها، زمین‌های زراعتی و ساحات عام المنفعه را که در مسیر سیلاب‌ها قرار گیرد، با خطر جدی مواجه خواهد شد.

این در حالی است که طی‌ سال‌های اخیر، باران‌های فصلی همراه با سیلاب و خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی مشکلات زیادی را در افغانستان به بار آورده است.

 

 

وزارت انرژی و آب ازشکست جهیل‌های یخچالی کشور هشدار داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد