وزیران-خارجه-امریکا-و-ترکیه-گفتگو-کردند

وزیر خارجه امریکا با چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مورد پیوستن سویدن و فنلند به پیمان اتلانتیک شمالی«ناتو» گفتگو کرد.

به گزاش افغان نیوز؛ امریکا به رغم مخالفت ترکیه با عضویت سویدن و فنلند در ناتو تلاش می‌کند تا مواضع آنکارا را در این خصوص اندکی نرم‌تر کند و در همین راستا آنتونی بیلنکن، وزیر امور خارجه این  در حاشیه نشست سازمان ملل متحد با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه ترکیه در این دیدار ضمن اعلام حمایت کشورش از سیاست درهای باز ناتو بر مواضع پیش‌تر اعلام شده از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری کشورش مبنی بر نگرانی‌های امنیتی در خصوص پیوستن دو نامزد تازه، فنلند و سویدن به ناتو تاکید کرد.

چاووش اوغلو یادآور شده است که ترکیه پیش از جنگ روسیه در اوکراین از سیاست درهای باز ناتو حمایت می‌کرد.

اوغلو اما؛  تاکید کرده است: «در مورد کشورهای نامزد، نگرانی‌های امنیتی مشروعی داریم که به حمایت آنها از سازمان‌های تروریستی و همچنین ایجاد محدودیت‌ در صادرات محصولات دفاعی مربوط می‌شود».

سویدن وفنلند پس از رأی‌زنی پارلمان‌های این در کشور، روز گذشته درخواست‌های‌شان را عضویت به ناتو به گونه‌ای رسمی فرستاده اند.

پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس جمهوری امریکا پیش‌تر گفته بود که ایالات متحده نسبت به مذاکرات جاری با ترکیه برای جلب رضایت این کشور در خصوص پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خوشبین است.

این در حالی است که واشنگتن نسبت به رفع نگرانی‌های ترکیه اعلام خوشبینی کرده و کاخ سفید گفته است که ایالات متحده اطمینان دارد که سویدن و فنلند رویه موثری برای پیوستن به ناتو خواهند داشت و نگرانی‌های ترکیه در این خصوص قابل بررسی و رسیدگی است.

وزیران خارجه امریکا و ترکیه گفتگو کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد