پاک-سازی-سه-ولسوالی-ولایت-بدخشان-از-وجود-طالبان

شماری از اعضای شورای ولایتی بدخشان با ابراز خرسندی می گویند که سه ولسوالی این ولایت که از سوی گروه طالبان سقوط نموده بود، پاک سازی شده اند.

به گزارش افغان نیوز: رحناز پامیریان عضو شورای ولایی بدخشان، امروز پنج شنبه(21، سنبله) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح نمود که ولسوالی های کران و منجان، وردوج و یمکان از وجود طالبان به کمک نیروهای امنیتی و نیروهای هوای کاملا پاک سازی شده و اکنون تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.

در این عملیات، نیروهای امنیتی و نیروهای هوای با همکاری خیزش های مردمی تلفات سنگینی به گروه طالبان وارده نموده اند که شامل کشتن شماری از فرمانده هان کلیدی این گروه نیز می شود.

خانم پامیری می افزاید که از پنج سال بدینسو این سه ولسوالی به گونه ای کامل به دست گروه های مخالفین دولت همچون طالبان، القاعده و داعش بودند. اکنون نیز طالبان در ساحات دوردست این ولسوالی ها حضور دارند و با نیروهای امنیتی در گیر جنگ هستند، اما نیروهای امنیتی تاکنون موفق عمل کرده اند.

خانم پامیری بیان داشت که از میان مردم محل، تعداد کمی از آنان با این گروه ها همکاری دارند و امکاناتی از قبیل جای بود و باش، آب و غذای تامیین می کنند؛ اما هفتاد درصد باشندگان بدخشان از این پدیده بیزار اند و هیچ نوع همکاری با این گروه ها ندارند.

او دلیل پنج سال سقوط این ولایت توسط طالبان را حضور پر رنگ جنگجویان این گروه در حوزه جنوب و جنوب شرق  کشور میداند و می گوید که نیروهای امنیتی در این ساحات درگیر جنگ با جنگجویان طالب بوده اند.

محبوب الحرمان طالعت یک تن از اعضای دیگر شورای ولایتی بدخشان به آژانس خبری افغان نیوز ضمن ابراز خشنودی گفت که سه ولسوالی کران و منجان، وردوج و یمکان که به گونه ای کامل به دست طالبان بود، اکنون دوباره به دست نیروهای امنیتی قرار گرفت.

به گفته وی؛ باشندگان این مناطق از حضور طالبان و خشونت آنان به تنگ آمده بودند، بنابراین حاضر شدند در کنار نیروهای امنیتی علیه طالبان بجنگند تا مناطق شان پاک سازی شود. اکنون در این سه ولسوالی امنیت کامل تامین است و زندگی مردم به گونه ای عادی به دور از جنگ و خشونت جریان دارد.

او می گوید؛ در مناطق دور دست این سه ولسوالی هنوز جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی جریان دارد، اما امکان سقوط دوباره این ولسوالی ها خیلی کم است؛ زیرا دیگر توان مبارزه با نیروهای امنیتی در طالبان نمانده است.  طالبانی که در ولسوالی های ولایت بدخشان در حال جنگ با نیروهای امنیتی و باشندگان این ولایت هستند، بیشتر شان از خود بدخشان بوده؛ اما فرماندهان این گروه از کشور پاکستان می باشند.

این عضور شورای ولایتی می گوید که طالبان بجز این سه ولسوالی در شش ولسوالی دیگر ارغنج خواه، جرم، شهربزرگ، راغستان، بهارک و شیکان نیز وجود دارند؛ اما فعالیت آنان به گستردگی که در این سه ولسوالی کران و منجان، وردوج و یمکان بود؛ نیست. زیرا طالبان در این ولسوالی ها از میان نوجوانانی در سنین ۱۴ الی ۱۵ سرباز گیری می کنند و علیه نیروهای امنیتی می جنگند.

طالبان شاهراه های کوتل سالنگ، بدخشان ـ بغلان و بدخشان ـ کندز گاهی دخالت دارند و موتر های تجارتی را متوقف و باعث افزایش قیمت در داخل شهر می شوند. به گفته وی، در این مسیر کارمندان دولتی نیز از سوی آنان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و حتی سر زده می شوند. اکنون که این ولسوالی ها به تازگی از وجود طالبان پاک سازی شده اند، وضعیت خدمات صحی و مراکز آموزشی خوب شده است.

پاک سازی سه ولسوالی ولایت بدخشان از وجود طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد