پاکستان-به-دنبال-استفاده-از-نتایج-جنگ-افغانستان-است

گروه بین‌المللی بحران گفته است که پاکستان سیاست دشواری را در افغانستان انتخاب کرده و تلاش دارد تا از نتایج نامطلوب جنگ افغانستان بهترین استفاده را کند.

به گزارش افغان نیوز؛ گروه بین‌المللی بحران روز جمعه( 15 دلو) با نشر گزارش تازه گفته است که

اسلام‌آباد سال‌ها از طالبان حمایت کرد اما؛ ترجیح می‌داد قدرت را از طریق پیوستن به حکومتی به دست گیرد که شناسایی بین‌المللی و حمایت مالی بیرونی را با خود داشته‌باشد.

در گزارش گروه بین‌المللی بحران آمده است که تسلط نظامی طالبان و انزوای دیپلماتیک و اقتصادی متعاقب آن می‌تواند دولت جدید افغانستان را بیش از آن‌که سرمایه‌ای برای اسلام‌آباد باشد، به بار سنگینی مبدل سازد.

طبق این گزارش بی ثباتی فزاینده و مشکلات اقتصادی می‌تواند موجی از شهروندان فقیر افغانستان را به جستجوی سرپناه به سمت پاکستان سوق دهد.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که اسلام‌آباد شاید روابط خود را با طالبان قطع نکند و از این رابطه به دقت برای سوق‌دادن طالبان به سوی دادن تعهدات به جامعه جهانی از جمله احترام به حقوق اساسی بشر و مبارزه با تروریزم استفاده کند.

در گزارش آمده است که اتحاد اسلام‌آباد با طالبان می‌تواند روابط با امریکا و دیگر کشورهای غربی را تیره کند. مهم‌تر از همه، شکست طالبان در اقدامی علیه شبه نظامیان پاکستانی که از خاک افغانستان فعالیت می‌کنند، می‌تواند امنیت داخلی پاکستان را به خطر بیاندازد.

گروه بحران گفته‌است: «برای این‌که تندروها را در پاکستان جسارت نکند، اسلام‌آباد باید از پذیرش حکومت ظالمانه طالبان، به ویژه رفتارش با زنان، اجتناب کند. همزمان باید از روابط خود برای سوق‌دادن طالبان به سوی مصالحه در مورد حکومت‌داری و تعهدات ضد تروریسم استفاده کند».

گروه بین‌المللی بحران گفته‌است که پاکستان که مدت‌ها رهبری طالبان را در اختیار داشت، می‌تواند به سرعت با مقامات جدید طالبان ارتباط برقرار کند؛ اما هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌است.

به گفته این گروه پاکستان به این دلیل تا هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته که به رسمیت‌شناختن تنها پاکستان بر روابط این کشور با کشورهای غربی از جمله امریکا تاثیر عمیق می‌گذارد و علاوه بر آن شناسایی تنها پاکستان نمی‌تواند به طالبان کمک کند تا راه برای به رسمیت شناختن آن‌ها از سوی کشورهای دیگر باز شود.

طبق گزارش گروه بین‌المللی بحران پاکستان در صحنه بین‌المللی به شیوه‌های دیگر از آرمان طالبان دفاع می‌کند. از جمله در بیانیه‌های سیاسی، نشست‌های دوجانبه و در مجامع چندجانبه، اسلام‌آباد از قدرت‌های خارجی، به‌ویژه امریکا و متحدان غربی آن می‌خواهد تا با طالبان تعامل کنند، تحریم‌های اقتصادی را لغو کنند و کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به کابل ارائه کنند.

در گزارش آمده است؛ سیاست‌گذاران پاکستان هشدار میدهند که ادامه تحریم‌ها و توقف کمک‌های دونرها به سقوط اقتصادی کامل افغانستان خواهد انجامید و بحران موجود انسانی در این کشور را بیش از پیش تشدید خواهد کرد.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که احتمال زیادی وجود دارد که غرب رفتار طالبان را از طریق مشوق‌ها تغییر دهد تا تنبیه این گروه.

این در حالی است که با گذشت بیش از شش ماه هنوز هیچ دولت حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته اند اما؛ امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان به تازگی ابراز امیدواری کرده است که آنان در مسیر به رسمیت شناخته شدن، نزدیک شده است.

پاکستان به دنبال استفاده از نتایج جنگ افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد