پاکستان-مرزهایش-را-برای-خروج-خبرنگاران-افغان-باز-کند

سازمان گزارشگران بدون مرز و شبکه‌ی آزادی در نامه‌ی به نخست وزیر پاکستان، خواستار ایجاد زمینه‌ی خروج خبرنگاران افغان از مرزهای زمینی تورخم و چمن شده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان گزارشگران بدون مرز و شبکه‌ی آزادی در باره وضعیت افغانستان به عمران خان، نخست وزیر پاکستان نامه نوشته و از دولت او خوستار فراهم نمودن زمینه‌ی خروج خبرنگاران افغانستان از مرزهای تورخم و چمن شده اند.

در این نامه این دو نهاد آمده است؛ پاکستان اگر به خبرنگاران افغان اجازه بدهد که از خاک آن کشور عبور کنند، خواهد توانست مسوولیت خود را در ارائه‌ی کمک‌های اضطراری به جامعه مدنی افغانستان به‌طور کامل ایفا کنند و در درازمدت می‌تواند صلح پایدار را در مرزهای خود تضمین کند.

در نامه تذکر داده شده است که شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان در نهم آگست گفته بود که تعهدات جامعه بین‌المللی در رابطه با وضعیت افغانستان باید یک «مسوولیت مشترک» تلقی شود.

این دو نهاد تاکید کرده‌اند که از زمان تسلط کامل طالبان در افغانستان، هزاران خبرنگار افغان نتوانسته‌اند آزادانه کار کنند و حتا آشکارا به مرگ تهدید شده‌اند.

دراین نامه تاکید شده است که پاکستان سهم عمده‌ای از این مسوولیت را پس از تصرف کابل توسط طالبان، ایفا کرده و در جریان روند تخلیله بیش از ۲۰ هزار نفر را که شامل دیپلمات‌های خارجی، کارمندان بشردوستانه، افغان‌ها و خبرنگاران تهدیدشده را پذیرفته است.

در نامه تصریح شده است که اجرای قوانین تازه، حتا اگر هنوز رسمی نباشد، بسیار ظالمانه است و صدها خبرنگار که به‌دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری تحت تعقیب قرار می‌گیرند و یا از چنین آزار و شکنجه‌ای می‌ترسند، چاره‌ای جز فرار از کشور را ندارند؛ اما با بسته‌شدن مرزها موفق نشده‌اند.

بااین همه، با تسلط طالبان شماری زیادی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ی افغانستان را ترک کرده اند و در آخرین مورد مسوولان رسانه‌های محلی گزارش داده اند که 27 خبرنگار رسانه‌های محلی این ولایت به گونه قاچاق به ایران فرار کرده اند.  

پاکستان مرزهایش را برای خروج خبرنگاران افغان باز کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد