پایان-نشست-ترویکا؛-تاکید-بر-تشکیل-دولت-فراگیر-در-افغانستان

کشورهای عضو ترویکا در پایان نشست اسلام‌آّباد، خواستار دولت فراگیر و دسترسی دختران و زنان به آموزش از سوی طالبان شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ کشورهای عضو ترویکا در پایان نشست اسلام‌آباد که در مورد افغانستان برگزار شده بود، با نشر اعلامیه مشترک از بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بر حمایت بی دریغ مردم افغانستان تاکید ورزیده‌اند.

امریکا، روسیه پاکستان و چین در این اعلامیه از طالبان خواسته‌اند تا با سایر گروه‌های سیاسی همکاری کنند و برای تشکیل یک دولت فراگیر که به حقوق همه افغان‌ها احترام می‌گذارد و حقوق برابر زنان و دختران در تمام عرصه‌های جامعه را فراهم می‌کند، گام‌هایی بردارند.

این چهار کشور در نشست اسلام‌آباد توافق کردند که به تعامل با طالبان برای تشویق اجرای سیاست‌های معتدل و محتاطانه که می‌تواند دستیابی به یک افغانستان با ثبات و مرفه را کمک کند، ادامه دهد.

کشورهای عضو ترویکای در اعلامیه‌ پایانی نشست اسلام‌آباد تاکید کرد‌ه‌اند که دسترسی زنان و دختران به آموزش تعهد بین‌المللی است و طالبان تلاش‌ها برای فراهم‌کردن دسترسی کامل و برابر به آموزش در سراسر کشور را تسریع بخشند.

نمایندگان عضو ترویکا، از ارائه کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان استقبال کرده و از احتمال سقوط اقتصادی و تشدید بحران بشردوستانه و موج جدید پناهجویان ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

امریکا، روسیه، پاکستان و چین در پایان نشست اسلام‌آباد از سازمان ملل متحد و نهادهای تخصصی آن خواسته‌اند تا برنامه‌هایی را برای اجرای تعهدات جامعه بین‌المللی برای حمایت از مردم افغانستان ایجاد کنند.

این کشورها از طالبان خواسته تا رویکردی دوستانه در قبال کشورهای همسایه اتخاذ کنند و از تعهدات حقوقی بین‌المللی افغانستان، از جمله اصول پذیرفته شده حقوق بشر و حمایت از امنیت و حقوق مشروع اتباع و نهادهای خارجی در افغانستان حمایت کند.

این در حالی است که نشست ترویکا روز گذشته(پنجشنبه، ۲۰ عقرب) در اسلام‌آباد با حضور نمایندگان ویژه پاکستان، چین، روسیه و امریکا در مورد وضعیت افغانستان برگزار شد.

پایان نشست ترویکا؛ تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد