پروژه-تاپی-سبب-امنیت-منطقۀ-و-جهان-خواهد-شد

معاون دوم رییس جمهور در مورد پروژه ی تاپی اظهار داشته است که این پروژه علاوه بر این که آینده روشن را برای افغانستان نوید می دهد، سبب همگرایی، صلح و امنیت منطقه ای و جهانی نیز خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در پیامی نوشته است که امروز افغانستان شاهد یکی از مهم ترین رخدادهای امیدبخش و تحول آفرین در تاریخ معاصر خود می باشد. آغاز به کار پروژه خط لوله گاز تاپی با حضور رییس جمهور افغانستان، رییس جمهور ترکمنستان، صدر اعظم پاکستان و وزیر دولت در امور خارجی هندوستان تحقق رؤیای دیرین مردم افغانستان بود که خوش بختانه در هرات باستان به وقوع پیوست و اشک شادی را در چهره یکایک مردمان کشور جاری ساخت و مردم شریف هرات ما در امنیت کامل و با برگزاری بهترین برنامه ها از این جشن ملی و منطقه ای به شایستگی میزبانی کردند. این رویداد تاریخی را برای یکایک مردم عزتمند و آزاده و دولت افغانستان و به خصوص جلالت مآب رییس جمهور کشور که شبانه روز انتظار این لحظه را می کشید، تبریک می گویم.

پروژه تاپی همان گونه که نشانه بزرگ از اهمیت ژئو پولیتیک و ژئو استراتژیک افغانستان به عنوان قلب آسیا و نقطه وصل دو منطقه مهم آسیای میانه و آسیای جنوبی و جلب اعتماد و باور کشورهای منطقه به این موضوع است، نشانه اراده و عزم قاطع رهبری حکومت و علامت روشن تحرک و پویایی در توسعه کشور نیز هست. افغانستان توانسته است با دیپلماسی فعال و منسجم، طی سه سال اخیر جایگاه کشور را در عرصه جهانی و منطقه ای و در میان کشورهای همسایه ارتقا بخشد. این واقعیت به سادگی به دست نیامده و تلاش های سخت و شبانه روزی صورت گرفته است تا چنین موقعیتی برای کشور به دست آمده است.

اکنون در عین حالی که دشمنان کشور تلاش مذبوحانه می کنند تا جلو پیشرفت و توسعه افغانستان را بگیرند و گروه هایی هم از خارج و داخل کشور سعی نامیمون دارند تا دستاوردهای بزرگ افغانستان را کم ارزش جلوه دهند، اما همگان باید بدانند که دولت و مردم افغانستان تصمیم خویش را گرفته اند و مسیری که در پیش گرفته شده است، به عقب بر نمی گردد. سال های طولانی مردم ما را از کاروان پیشرفت و توسعه به عقب نگه داشتند. اما امروز با تلاش پیگیر رهبری حکومت و آگاهی مردم افغانستان، همه توطیه ها برملا شده و این کاروان از نو به حرکت افتاده است.

تاپی پروژه ای است که از مسیر افغانستان می گذرد و منفعت آن نه تنها برای بخشی از کشور بلکه برای همه مردم افغانستان است و همه مردم ما از مزایای آن مستفید خواهند شد و این پروژه سرآغاز آبادانی و شکوفایی تمام این سرزمین خواهد بود. این پروژه علاوه بر این که آینده روشن را برای افغانستان نوید می دهد، سبب همگرایی، صلح و امنیت منطقه ای و جهانی نیز خواهد شد. تحقق پروژه تاپی به این معنی است که همگی به این نتیجه رسیده اند که صلح و توسعه از مجرای دامن زدن به منازعات و حمایت از گروه های افراطی و تروریستی در منطقه به دست نمی آید، بلکه سیاست های اقتصاد محور و تعامل و همگرایی منطقه ای بهترین وسیله برای تأمین منافع ملی همه کشورهای منطقه است. ما امیدواریم این همگرایی ای که بین چهار کشور در این پروژه ایجاد شده، سرآغازی باشد برای همکاری های گسترده تر دیگر در عرصه های مختلف ترانزیتی و اقتصادی در جهت توسعه اقتصادی و رفاه مردمان این کشورها و برقراری صلح و امنیت پایدار.

از تمام مردم افغانستان مخصوصا مردمی که در مسیر این پروژه قرار دارند نیز انتظار داریم که با همه امکانات خود در جهت تطبیق این پروژه مهم منطقه ای و تأمین امنیت آن تلاش نمایند. از گروه های مسلح مخالف نیز می خواهیم که شرایط افغانستان را به خوبی درک کنند و بیش از این با منافع علیای کشور و سرنوشت مردم مسلمان ما بازی نکنند و با پیوستن به کاروان صلح اجازه دهند که کشور ما بیش از پیش به سوی شکوفایی و ترقی حرکت کند.

یک بار دیگر رویداد بزرگ افتتاح پروژه تاپی را برای مردم افغانستان تبریک می گویم و از اداره محلی و مردم شریف هرات و نیروهای فداکار امنیتی کشور و همه اشخاص و نهادهایی که در برگزاری این مراسم مهم ملی سهم گرفتند سپاسگذاری نموده و آرزو می کنم که در پرتو عزم و اراده همگانی و حمایت های بی دریغ مردم افغانستان، حکومت وحدت ملی بتواند به موفقیت ها و کامیابی های بیشتری نایل آید.

پروژه تاپی سبب امنیت منطقۀ و جهان خواهد شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد