پناهندگان-افغان-از-حقوق-خود-برخوردار-نیستند

سازمان‌های حقوق‌بشری می‌گویند که پناهندگان افغاننستان در کشورهای ایران، پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان، مالزیا و ترکیه از حقوق خود براساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند.

به گزارش افغان نیوز؛ همزمان با روز جهانی پناهندگان، اتحادیه سازمان‌های حقوق بشری امروز(دوشنبه، 30 جوزا)در اعلامیه‌ای خواستار پایان نقض حقوق پناهندگان افغانستان شده‌اند.

سازمان‌های حقوق‌بشری که شامل دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل است، گفته‌اند که بیش از شش میلیون افغان به‌ دلیل درگیری، خشونت و فقر از خانه‌ها و کشورشان رانده شده‌اند.

به گفته این سازمان‌های حقوق بشری از این شمار، ۳.۵ میلیون آواره در داخل افغانستان هستند و ۲.۶ میلیون نفر در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.

اتحادیه سازمان‌های حقوق‌بشری افزوده که آمار پناهجویان با به‌دست‌گرفتن قدرت در افغانستان توسط طالبان و بحران بشری در این کشور، تشدید شده است.

به گفته این سازمان‌ها تأثیر وضعیت افغانستان برای زنان و کودکان مخرب بوده و ۸۰ درصد از افغان‌های تازه‌آواره‌شده را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

سازمان‌های حقوق بشری تصریح کردند که حقوق پناهندگان، حقوق اساسی بشر است که کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان و پروتکل ۱۹۶۷ از آن حمایت می‌کند.

اتحادیه‌ سازمان‌های حقوق بشری، حق عدم اخراج جز تحت شرایط مشخص، حق برائت از مجازات برای ورود غیرقانونی، حقوق کار، مسکن، تحصیل، آزادی مذهب، دسترسی به دادگاه، آزادی رفت‌وآمد و دریافت اسناد هویتی و سفر را از حقوق اساسی پناهندگان گفته‌اند.

در اعلامیه‌ نهادهای حقوق‌بشری آمده است: «متأسفانه بسیاری از پناهندگان افغان در ایران، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان، مالزیا و ترکیه از حقوق خود براساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند».

در اعلامیه این سازمان‌های حقوق بشری آمده است: «آن‌ها هم‌چنان با وحشی‌گری، خشونت، بدرفتاری و برگشت‌دادن روبه‌رو هستند. آن‌ها با تبعیض روبه‌رو هستند و برای دسترسی به خدمات اولیه، تحصیل، کار، هویت و مدارک مسافرتی مبارزه می‌کنند».

این نهادها از افزایش خشونت و نقض جدی حقوق بشر علیه پناهجویان افغان ابراز وحشت کرده‌اند و تاکید کرده که کشورها باید به تعهدات خود پایبند باشند و به حقوق اساسی بشر از جمله حق زندگی و حق پناهندگی احترام بگذارند.

این اتحادیه از کشورها خواسته‌اند که اقدامات لازم را برای تضمین عبور امن از افغانستان برای کسانی که در معرض خطر هستند، اتخاذ کنند: «این اقدامات شامل حصول اطمینان از بازماندن گذرگاه‌های مرزی، تسریع در صدور ویزا، ارایه پشتیبانی برای تخلیه و پشتیبانی جابه‌جایی و اسکان مجدد است».

سازمان‌های حقوق‌بشری در اخیر از کشورها درخواست کرده که اخراج اجباری پناهجویان افغانستان را متوقف کنند و این روند تا تثبیت وضعیت از جمله تأمین امنیت در این کشور تعلیق باشد.

پناهندگان افغان از حقوق خود برخوردار نیستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد