چین-بیست‌سال-جنگ-امریکا،-افغانستان-را-ویران-کرد

سخنگوی وزرات خارجه چین می‌گوید که در نتیجه ۲۰ سال جنگ امریکا در افغانستان، این کشور به ویرانه تبدیل شد.

به گزارش افغان نیوز؛ وانگ ونبین،سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه(28 اسد)طی کنفرانس خبری در پاسخ به خبرنگاران گفته است: «افغانستان نمونه زنده جنگ‌طلبی ایالات متحده است. تهاجم دو دهه‌ای امریکا به افغانستان این کشور را به ویرانه تبدیل کرد».

او در ادامه افزده که این جنگ آینده یک نسل را در افغانستان ویران کرد زیرا؛ 174 هزار تن از جمه بیش از 30 هزار غیرنظامی را کشت و ده‌ها میلیون نفر دیگر را آوارده کرد.

به گفته او تأثیر این جنگ سبب شده است که میلیون‌ها افغان با مرگ دست‌و‌پنجه نرم کنند، حدود سه میلیون کودک از رفتن به مکتب باز بمانند و ۱۸.۹ میلیون تن با کمبود حاد مواد غذایی مواجه شوند. از نظر وانگ ونبین امریکا باید مسوولیت همه این‌ها را بپذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزده است که افغانستان گواه زنده شکست برنامه «تحول دموکراتیک» ایالات متحده است. جنگ دو دهه ای در افغانستان بیش از ۲ تریلیون دلار برای ایالات متحده هزینه برداشته، بیش از ۲۴۰۰ سرباز امریکایی جان‌های‌شان را از دست داده و بیش از ۲۰۰۰۰ سرباز دیگر مجروح شده‌اند.

وانگ ونبین در اخیر گفته است که جامعه بینالمللی باید بسیار هوشیار باشد و به‌طور مشترک، مانع بی پروایی ایالات متحده در برپایی آشوب زیر نام دموکراسی شود.

این در حالی است که به تازگی ترین مورد، شماری از سناتوران جمهوری‌خواه ایالات متحده نیز خروج امریکا را برای افغانستان و واشنگتن فاجعه‌بار خواندند.

چین: بیست‌سال جنگ امریکا، افغانستان را ویران کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد