ژاپن-و-هند-توافقنامۀ-هسته‌ای-بحث‌برانگیزی-امضا-کردند

ژاپن و هند یک توافقنامۀ هسته‌ای غیرنظامی امضا کردند که به شرکت‌های ژاپنی این اجازه را می‌دهد تا فن‌آوری‌های اتمی خود را به هند صادر کنند.

به گزارش افغان خبر به نقل از پرس تی وی : این توافقِ بحث‌برانگیز در چارچوب برنامۀ دو کشور برای تعمیق روابط اقتصادی و امنیتی، در توکیو به امضای شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و نارندرا مودی، همتای هندی وی، رسیده است.

این اولین بار است که ژاپن با کشوری که پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (اِن‌‌پی‌تی) را امضا نکرده است، توافقنامه هسته‌ای امضا می‌کند.

این توافق ازآن‌جهت بحث‌برانگیز است که هند، مجهز به 90 تا 110 کلاهک اتمی، مناقشات جدی با کشور همسایه خود، پاکستان، دارد که این کشور هم 100 تا 120 کلاهک اتمی دارد و هیچ‌کدام اِن‌‌پی‌تی را امضا نکرده‌اند.

ژاپن که خود قربانی بمباران اتمی امریکا در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم شده است، مدت‌ها از همکاری هسته‌ای غیرنظامی با هند بر سر عدم امضای اِن‌‌پی‌تی امتناع می‌کرد.

نیروگاه اتمی کودانکولام در جنوب هند (تصویر آرشیوی)

علت کوتاه آمدن ژاپن

برخی تحلیلگران علت کوتاه آمدن توکیو را فضای رقابتی حاکم به‌ویژه تلاش چین برای گسترش نفوذ خود در منطقه می‌دانند.

سودآور بودن این همکاری برای ژاپن و تقویت نفوذ نظامی و اقتصادی توکیو در منطقه از دیگر دلایل استقبال ژاپن از این توافق بوده است.

نخست‌وزیر ژاپن، جمعه در کنفرانس خبری با همتای هندی خود گفت: «این توافق، چارچوبی قانونی است برای اطمینان از اینکه هند برای استفادۀ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، مسئولانه عمل می‌کند.»

به گفتۀ یک مقام ژاپنی، بر اساس توافق دو کشور، در صورت ازسرگیری آزمایش هسته‌ای از سوی دهلی‌نو، توکیو می‌تواند از این توافق دست بکشد.

نخست‌وزیر هند نیز گفت: «امضایِ امروزِ توافق برای همکاری در استفادۀ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، گامی تاریخی را در تعامل ما برای همکاری در زمینۀ انرژی پاک نشان می‌دهد.»

هند علاوه بر ژاپن با امریکا، فرانسه و استرالیا نیز توافق‌نامه‌های هسته‌ای امضا کرده است

ژاپن و هند توافقنامۀ هسته‌ای بحث‌برانگیزی امضا کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد