کابلوف-از-موضع‌گیری-غرب-در-قبال-افغانستان-انتقاد-کرد

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفته است که نشست دوحه به خاطر اختلافات میان منطقه و غرب بی‌نتیجه پایان یافت.

به گزارش افغان نیوز؛ ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان روز گذشته (جمعه، ۲۲ ثور) نشست دوحه را بی‌نتیجه خواند و از موضع‌گیری غرب در قبال افغانستان انتقاد کرده است.

ضمیر کابلوف خاطرنشان کرده است که روسیه از تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد استقبال می‌کند. او گفته که موضع غرب در این مذاکرات سازنده نبود.

کابلوف در پاسخ به این پرسش که آیا نشست دوحه چشم‌انداز خوبی برای حل و فصل اوضاع در افغانستان ایجاد کرده است، گفت: نه، این طور نیست.

او افزوده کا دبیر کل سازمان ملل تلاش کرد تا اردوگاه‌های منقسم غرب را با تیم منطقه‌ای در مورد افغانستان متحد کند.

این دیپلمات روس بیان داشته است که منطقه – روسیه، چین، ایران، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و هند – معتقد است که اولویت باید ایجاد رهبری فراگیر در افغانستان باشد و ایجاد چنین ساختاری منجر به حل مسایل بسیار مهم دیگری مانند حقوق زنان در افغانستان نیز خواهد شد.

کابلوف تصریح کرده که در عین حال نباید به هیچ وجه مسایل مبارزه با تروریسم و مواد مخدر که بسیار مهم است، و فراموش شود.

نماینده ویژه روسیه گفته که کشورهای غربی «با گذاشتن ارابه بر اسب کار وارونه انجام می‌دهند» و معتقدند که حاکمان کابل ابتدا باید مسایل حقوق بشری را حل کنند که این یک رویکرد قابل اجرا نیست.

به گفته او، این‌ها اختلافات قابل رفع است، به شرطی که «رویکرد منطقه‌گرایان غالب شود».

ضمیر کابدوف افزوده است: «مشکل دوم این است که ما در حال حاضر نمی‌توانیم با امریکایی‌ها همرنگ شویم، جنبه اخلاقی و سیاسی وجود دارد. آن‌ها اساساً منافع ملی افغانستان را ربوده‌اند و مبالغ جدی‌تر، یعنی بیش از ۲٫۵ میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه که قبلاً به افغانستان اختصاص داده شده بود، را دریغ می‌کنند».

این دیپلمات روسیه افزوده که دبیرکل سازمان ملل همه موضوعات را درک کرده و پیشنهاد کرده است که در آینده نزدیک مجدداً در تلاش برای دستیابی به یک رویکرد مشترک دیدار کنند.

این در حالی است که در اوایل ماه جاری میلادی نشست به ابتکار سازمان ملل در مود تعامل با امارت اسلامی، در دوحه قطر برگزار شده بود.

 

 

کابلوف از موضع‌گیری غرب در قبال افغانستان انتقاد کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد