کشورهای-متضرر-سانحه-تهران-از-ایران-غرامت-طلبیدند

وزیران خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، سویدن و بریتانیا تأکید کرده‌اند که ایران باید مسوولیت سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران را بر عهده بگیرد و به خانواده‌های قربانیان این سانحه غرامت بپردازد.

به گزارش افغان نیوز: وزیران خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، سویدن و بریتانیا روز پنج‌شنبه(26، جدی) طی نشستی در لندن تأکید کردند که ایران باید مسوولیت سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران را بر عهده بگیرد و به خانواده‌های قربانیان این سانحه غرامت بپردازد.

ادریس زمان، سرپرست وزارت خارجه به نماینده‌گی از افغانستان در این نشست شرکت کرده بود.

وزیران خارجه پنج کشور که عضو بین‌المللی هم‌آهنگی و پاسخ‌دهی به خانواده‌های قربانیان سانحه هوایی تهران هستند، در مقر سفارت کانادا در لندن اعلام کردند که روی ایجاد چارچوب همکاری با ایران برای پاسخ‌دهی به خانواده‌های قربانیان این سانحه توافق کرده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان با نشر خبرنامه‌ای نیز اعلام کرده است که این  چارچوب روی پنج بخش مهم متمرکز است.

براساس این چارچوب، پنج کشوری که شهروندان‌شان در سقوط هواپیمای اوکراینی کشته شده‌اند، از ایران خواسته که دست‌رسی کامل و بدون مانع به مقامات این کشورها را در ایران برای فراهم‌سازی خدمات کنسولی مهیا کند تا به این ترتیب متخصصان فنی بتوانند علت وقوع این سانحه را بررسی کنند.

روند شناسایی قربانیان همراه با «حفظ حرمت، شفافیت، و مطابق معیارهای بین‌المللی و برآورده ساختن خواست خانواده‌های قربانیان در قسمت برگشت و احترام به آنها در همه حالات» جز دوم توافق کشورهای عضو بین‌المللی هم‌آهنگی و پاسخ‌دهی به خانواده‌های قربانیان سانحه هوایی تهران است.

این کشورها هم‌چنان خواستار بررسی بین‌المللی دقیق، مستقل، شفاف و مطابق با کنوانسیون‌های بین‌المللی هوانوردی ملکی سانحه تهران شده‌اند.

در بخش چهارم این چارچوپ آمده است: «حکومت ایران مسولیت کامل این سانحه‌ی غم‌انگیز را بدوش بگیرد و وظایف‌اش را در قبال خانواده‌های قربانیان انجام دهد که شامل جبران خساره نیز می‌شود»

هم‌چنان کشورهای عضو بین‌المللی هم‌آهنگی و پاسخ‌دهی به خانواده‌های قربانیان سانحه هوایی تهران، خواستار محاکمه عاملان سقوط هواپیمای اوکراینی شده‌اند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین در هژدهم جدی در پی برخورد موشک دافع هوای ایران در حوالی شهر جدید پرند تهران سقوط کرد. در پی این حادثه تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما، جان باختند که شامل۱۳ شهروند افغانستان نیز می‌شد. مقصد این هواپیما اوکراین بود. ایران پس از سه روز انکار مسوولیت سقوط این هواپیما را پذیرفت.

کشورهای متضرر سانحه تهران از ایران غرامت طلبیدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد