کمال-خرازی-ایران-توانایی-فنی-ساخت-سلاح-هسته‌ای-را-دارد

کمال خرازی، مشاور سیاست خارجی ایران در گفتگو با شبکه الجزیره می‌گوید که ایران توانایی فنی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد اما قصد انجام چنین کاری را ندارد. 

به گزارش افغان نیوز؛ کمال خرازی، مشاور سیاست خارجی ایران در گفتگو با شبکه الجزیره ضمن تاکید بر مخالفت ایران با وجود سلاح کشتار جمعی، از جمله سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، تولید این سلاح را «خلاف باورهای ایران» و همین طور «خلاف ضرورت‌های امنیتی» ایران توصیف کرد، اما؛ در همین حال تصریح کرد که توان ایران در دسترسی به آستانه هسته‌ای موضوع پنهانی نیست. او همچنین تاکید کرد که نفس داشتن فناوری هسته‌ای، امری بازدارنده است.

سطح غنی‌سازی ۹۰ درصد اورانیوم میزانی است که یک کشور می‌تواند با آن به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند. در ماه‌های اخیر بسیاری از ناظران بین‌المللی ابراز نگرانی کرده‌اند که ادامه این وضعیت می‌تواند ایران را به سمت غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصدی بکشاند.

آقای خرازی در این گفتگو از اظهارات مقام‌های سعودی در خصوص دراز کردن دست دوستی استقبال کرده و تاکید کرد که تهران آماده گفتگو و بازگرداندن روابط با ریاض به حالت عادی خود است.

او در ادامه تاکید کرد که ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند و حل اختلافات میان آنها منجر به بروز تحولی منطقه‌ای خواهد شد

خرازی می‌گوید که با توجه به دیوار زخیم بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن مذاکرات مستقیم دو کشور امری دشوار است. وزیر امور خارجه در دولت سید محمد خاتمی همچنین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیم به انجام چنین کاری را نداریم.».

خرازی افزود: «فقط در عرض چند روز توانستیم غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد برسانیم و به راحتی هم می‌توانیم آن‌را به ۹۰ درصد برسانیم».

ایران همواره تاکید کرده‌اند که قصدی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارند و برای این منظور به فتوای علی خامنه‌ای در خصوص حرام بودن ساخت سلاح اتمی اشاره می‌کنند.

جلسه هسته‌ای برای احیای برجام پس از چند ماه تعلیق، ماه گذشته میلادی در دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شد اما مقام‌های اروپایی و امریکایی روند گفتگوها را «ناامیدکننده» ارزیابی کردند. در ماه‌های اخیر تنش‌ها میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای تهران شدت گرفته است. در همین حال جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا در سفر خود به اسرائيل و عربستان تاکید کرد که واشنگتن اجازه نخواهد داد که ایران به تسلیحات اتمی دست یابد.

کمال خرازی: ایران توانایی فنی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد