گوترش-القاعده-آزادانه-در-افغانستان-فعالیت-دارد

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی گفته است که کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل رابطه امارت اسلامی با گروه‌های تروریستی را آشکار کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گزارش سه‌ماهه خود در مورد افغانستان را امروز ( سه‌شنبه، 5 میزان) منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که اعلامیه ایالات متحده امریکا در مورد کشته‌شدن ایمن الظواهری، در کابل، ادامه روابط  امارت اسلامی با گروه تروریستی را آشکار کرد که برخلاف تعهدات ضد تروریسم حاکمان کابل است.

در گزارش آمده است که یافته‌های سی‌‌ومین گزارش تیم تحلیلی پشتیبانی و نظارت بر تحریم‌ها علیه گروه‌های داعش، القاعده، طالبان و افراد و نهادهای مرتبط به این گروه‌ها، نشان‌دهنده تداوم حضور و فعالیت گروه‌های خارجی در افغانستان و مناطق مرزی آن است.

در گزارش گوترش آمده که القاعده همچنان با امارت اسلامی ارتباط دارد و از آزادی رفت‌وآمد در افغانستان برخوردار است.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود آورده که امارت اسلامی با انکار هرگونه اطلاع از حضور رهبر القاعده در کابل، از ایالات متحده به‌دلیل نقض تمامیت ارضی افغانستان انتقاد کردند و هزاران نفر را برای اعتراض بسیج نمودند.

مقام‌های امارت اسلامی با نشر گزارش کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده در کابل توسط امریکا، کشته شدن او را رد و واشنگتن را به نقض حریم هوایی افغانستان متهم کردند.

در بخش دیگری گزارش گوترش از کاهش حوادث امنیتی در افغانستان یاد شده و آمده است که بین ۲۲ می تا ۱۶ آگست، شمار کلی حوادث امنیتی مرتبط با درگیری و تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱  به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.

سازمان ملل متحد 1هزار و ۶۴۲ حادثه مرتبط با امنیت را ثبت کرده است که نسبت به 7 هزار و ۳۱۴ حادثه ثبت‌شده در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۷۷.۵ درصد کاهش داشته است.

براساس گزارش گوترش، داده‌های موجود نشان می‌دهد که درگیری‌های مسلحانه ۹۷ درصد کاهش یافته است.

در گزارش آمده است که حملات ادعاشده یا نسبت داده‌شده به داعش نیز در افغانستان کاهش یافته است.

طبق گزارش گوترش، بین ۲۲ می تا ۱۶ آگست، سازمان ملل متحد ۴۸ حمله توسط داعش را در ۱۱ ولایت ثبت کرده است، در حالی که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۱۱۳ حمله در هشت ولایت بوده است.

در گزارش آمده که داعش به‌ هدف قرار دادن غیرنظامیان، به‌ویژه شیعه هزاره و همچنین هندوها، صوفیان و طالبان ادامه داده است.

دبیرکل سازمان در گزارش سه‌ماهه‌ی خود گفته است که محدودیت‌های شدید بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغانستان، از جمله ممنوعیت تحصیل، ادامه یافته است.

او افزوده است که این محدودیت افغانستان را به تنها کشوری تبدیل کرده که از حق کامل دختران برای تحصیل محروم است.

در پایان دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود در مورد افغانستان از امارت اسلامی خواسته است که از حقوق و آزادی‌های اساسی تمامی افغان‌ها از جمله زنان و دختران محافظت کنند.

گوترش: القاعده آزادانه در افغانستان فعالیت دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد