گوترش-بار-دیگر-بر-بازگشایی-مکاتب-دخترانه-تاکید-کرد

دبیرکل سازمان ملل در مورد مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان می‌گوید: یک سال دانش و فرصت از دست رفته هرگز جبران شدنی نیست.

به گزارش افغان نیوز؛ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد امروز (یک‌شنبه، ۲۷ سنبله) در توییتی گفته است: «طالبان باید دختران را به مکتب‌ها باز گردانند».

دبیر کل سازمان ملل متحد افزوده است دختران به مکتب تعلق دارند.

معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را «شرم‌آور، غم‌انگیز و قابل اجتناب خواند».

مارکوس پوتزل، سرپرست  معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان«یوناما» نیز امروز در بیانیه‌ای گفته است که حذف مداوم دختران از آموزش هیچ توجیه معتبری ندارد و شبیه آن در هیچ جای جهان نیست.

در بیانیه یوناما آمده است: «محرومیت از آموزش ناقض اساسی‌ترین حقوق دختران و زنان است. این خطر به حاشیه راندن، خشونت، استثمار و سوءاستفاده از دختران را افزایش می‌دهد و بخشی از طیف گسترده‌تری از سیاست‌های تبعیض‌آمیز است که زنان و دختران را از زمان قدرت‌گیری طالبان هدف قرار می‌دهد».

به نقل از بیانیه پوتزل تأکید کرده که تخمین زده می‌شود، در طول یک سال گذشته بیش از یک میلیون دختر از حضور در مکاتب منع شده‌اند.

در بیانیه سرپرست یوناما آمده است که امارت اسلامی به وعده‌های مختلف خود مبنی بر بازگشایی مکاتب دخترانه عمل نکرده‌اند.

یوناما با ابراز نگرانی از ادامه این سیاست، بار دیگر از امارت اسلامی خواسته است تا از اقدامات محدودکننده در برابر زنان و دختران دست بردارند.

امارت اسلامی در ۲۷ سنبله سال گذشته پس از تسلط بر افغانستان، وعده بازگشایی مکاتب دخترانه را دادند اما؛ با گذشت یک سال هنوز این وعده عملی نشده است.

گوترش بار دیگر بر بازگشایی مکاتب دخترانه تاکید کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد