گوترش-خواستار-صلح-بین-روسیه-و-کی‌یف-شد

شماری از اعضای شورای امنیت در نشستی که به مناسبت دومین سال‌گرد جنگ میان روسیه و اوکراین برگزار شده بود، خواستار صلح میان مسکو و کی‌یف شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ مناسبت دومین سالروز جنگ بین روسیه و اوکراین، انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در این نشست به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرده است.

شماری هم در این نشست بر پشتیبانی و ارایه کمک به اوکراین تاکید ورزیده‌اند.

 دبیرکل سازمان ملل، با تاکید بر اینکه حملات علیه زیرساخت‌های غیرنظامی باید متوقف شود، گفت: اکنون زمان صلح فرا رسیده است؛ صلحی عادلانه، مبتنی بر منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مجمع عمومی.

  گوترش در سخنانی در این شورا که وزاری خارجی برخی کشورها نیز حضور داشتند، گفت: منشور ملل متحد و قوانین بین المللی راهنمای ما برای ایجاد جهانی عاری از بلای جنگ هستند. با این حال، تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین بطور مستقیم هر دو را نقض کرد.

وی گفت که دو سال بعد از جنگ در اوکراین، این جنگ همچنان یک زخم باز در قلب اروپا باقی مانده است؛ که «یک دهه پس از تلاش روسیه برای الحاق غیرقانونی جمهوری خودمختار کریمه اوکراین و شهر سواستوپل» رخ داد.

دبیر کل سازمان ملل عنوان کرده: اکنون زمان صلح فرا رسیده است؛ صلحی عادلانه، مبتنی بر منشور ملل متحد، قوانین بین المللی و قطعنامه های مجمع عمومی. منشور سازمان ملل صریح است؛ سازمان ملل متحد بر اصل برابری حاکمیتی همه اعضای خود استوار است. اختلافات و منازعات بین المللی باید از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و همه کشورها باید از بکار بردن تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگری خودداری کنند.

او گفته است که مکانیزم‌های حل و فصل اختلافات، مذاکره، تحقیق، میان‌جیگری، توافق، داوری، حل و فصل قضایی، و توسل به آژانس ها یا ترتیبات منطقه‌ای در فصل ششم منشور مشخص شده است.

گوترش با بیان اینکه دنیای ما در یک لحظه آشفته و پر هرج و مرجی قرار دارد، افزود: در هر جنگی همه آسیب می بینند اما مردم اوکراین به طرز وحشتناکی از جنگی که روسیه بر آنها تحمیل کرده است رنج می برند.

گوترش خواستار صلح بین روسیه و کی‌یف شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد