یوناما-تمام-جنبه‌های-ماموریت-خود-در-باره-زنان-را-اجرا-کند

کریمه بنون، کارشناس حقوق بین‌الملل از دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خواسته که باید تمام جنبه‌های ماموریت خود در مورد حقوق زنان را کامل اجرا و مشارکت معنادار زنان در گردهمایی‌های جامعه جهانی در مورد افغانستان را در اولویت قرار دهد.

به گزارش افغان نیوز؛ کریمه بنون این در خواست را روز گذشته (سه‌شنبه، 4 میزان) در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان مطرح کرده است.

این کارشناس حقوق بین‌الملل از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که به ا.ا نشان دهد که جامعه جهانی نظام آپارتاید جنسیتی در افغانستان تحمل نخواهد کرد.

خانم بنون گفته است که شورای امنیت بارها از ا.ا خواسته است که به سوءاستفاده خود پایان دهند اما؛ به ‌گفته‌ او، این خواست‌ها نتیجه نداده است.او افزوده است که شورای امنیت راه‌های دیگر هم دارد که باید انجام دهد تا ا.ا را در قبال حقوق زنان پاسخ‌گو کند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل افزوده است که گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حقوق بشر در افغانستان و گروه تبعیض در گزارش ماه جون شان، آپارتاید جنسیتی در افغانستان را شرح دادند و از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که آن را محکوم کنند.

به‌گفته‌ او، بسیار از کشورهای عضو شورای امنیت هم از وضعیت در افغانستان به‌عنوان «آپارتاید جنسیتی» یاد کرده‌اند.

بنون تصریح کرده است که شورای امنیت و سایر نهادهای مرتبط به سازمان ملل، باید قط‌نامه‌هایی را تصویب کند که در آن رفتار‌های ا.ا با زنان، هم شکنجه مبتنی بر جنسیت و هم به‌عنوان آپارتاید جنسیتی شناخته شوند.

کریمه بنون درخواست کرده است که در معاهده جنایات علیه بشریت که در حال بررسی است، کشورها اطمینان حاصل کنند که این معاهده به آپارتاید جنسیتی نیز اشاره دارد.

با این حال، نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان ناوقت روز گذشته برگزار شد و در آن رزا اوتنبایوا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل  برای افغانستان و رییس یوناما نیز صحبت کرد.

یوناما تمام جنبه‌های ماموریت خود در باره زنان را اجرا کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد