یونسکو-در-مورد-بازداشت-خبرنگاران-ابراز-نگرانی-کرد

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان«یوناما» همراه با یونسکو از روز جهانی آزادی مطبوعات طی مراسمی در کابل تجلیل کرده و گفته است؛ ملل متحد در افغانستان برای مصونیت، استقلال مسلکی و مطبوعات آزاد همستگی کامل دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ یوناما در مراسم که روز شنبه( ۱۰ ثور) برگزار شده گفته است که این مراسم زمینه‌ای را برای تبادل نظر در مورد محدودشدن فضای رسانه‌ها در افغانستان و راه‌های حل آن فراهم کرده است.

مته نودسن، معاون یوناما در این مراسم گفته است: «اجازه دهید به شما اطمینان دهم که یوناما و خانواده ملل متحد در افغانستان با فراخوان شما برای مصونیت، استقلال مسلکی و مطبوعات آزاد در کنار شما با همبستگی کامل می‌ایستد».

خپلواک ساپی، مدیر یکی از تلویزیون‌های خصوصی به نمایندگی از جامعه رسانه‌یی افغانستان در این مراسم خواهان حمایت ملل متحد و جامعه بین‌المللی از رسانه‌ها شده است.

ساپی هشدار داده است که در صورت عدم حمایت، ساختار رسانه‌ها به‌دلیل فضای محدوده‌کننده و بحران مالی از بین خواهد رفت.

سازمان عملی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل«یونسکو» در بیانیه‌ای که در این محفل خوانده شده، گفته که این نهاد نگران بازداشت خبرنگاران و افزایش محدودیت‌ها بر آزادی رسانه‌ها است.

یونسکو خواستار حمایت از آزادی مطبوعات و حق خبرنگاران برای ایفای وظیفه‌شان بدون ترس از بازداشت و ارعاب شده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و ایرنه خان، گزارشگر ویژه در مورد ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان در یک پیام ویدیویی مشترک از امارت اسلامی طالبان خواسته‌اند تا رسانه‌های آزاد، کثرت‌گرا و مستقل را به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارند.

آنان گفته‌اند که طالبان در مطابقت با تعهدات افغانستان به اسناد بین‌المللی حقوق بشر مرتبط به آزادی عقیده و بیان، عمل کنند.

اما؛ مقام‌های امارت اسلامی همواره بر حمایت از آزادی بیان در افغانستان تاکید کرده و گفته اند که این آزادی در چارچوب ارزش‌های ملی و اسلامی تامین خواهد شد.

این در حالی است که نیروهای امارت اسلامی طالبان در این اواخر برای خبرنگاران اجاز پوشش از رویدادهای انفجاری در کابل و سایر ولایت‌ها نداده اند.

یونسکو در مورد بازداشت خبرنگاران ابراز نگرانی کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد