۳۰-هزار-معلم-زن-در-مکاتب-افغانستان-استخدام-می-شوند

وزیر امور زنان افغانستان با ابراز خرسندی گفت: قرار است ۳۰ هزار معلم زن در مکاتب کشور استخدام شوند؛ زیرا حضور آنان در عرصه معارف بالای نسل آینده تاثیر مثبت خواهد داشت.

به گزارش افغان نیوز: بی بی گل "رولا غنی" بانوی اول کشور، روز چهار شنبه در مراسم افتتاح" پالیسی تعلیم و تربیه دختران" گفت که مردم افغانستان همه صلح می خواهند اما این پروسه باید بصورت پایدار و به نفع تمام اقشار جامعه به شمول زنان باشد. زیرا مرد و زن افغان حق دارند زندگی آرام داشته باشند و زنان نباید در گفتگوهای صلح نادیده گرفته شود.

وی بر صلح با عزت و همه شمول تاکید داشت و افزود که برای تحقق این آرمان ها باید زمینه آموزش و پرورش برای همه فراهم گردد.

محمد میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف در این مراسم گفت: اکنون 3.7 میلیون کودک از آموزش و پرورش محروم اند که ۷۵ درصد آن را دختران تشکیل می دهند.

بلخی از تمام نهادهای داخلی و خارجی خواست که وزارت معارف را کمک کنند تا بی سوادی در افغانستان کاهش پیدا کنند. زیرا زنان میتوانند در تربیت درست فزرندان نقش مثبت بازی کنند و اگر خانم های خانه با سواد باشند فرزندان خوبتر تربیت خواهند شد.

دلبر نظری، وزیر امور زنان اظهار داشت: قرار است ۳۰ هزار معلم زن در مکاتب افغانستان استخدام گردد؛ زیرا حضور زنان در معارف افغانستان میتوانند تاثیر مثبت بگذارد.

به باور وی؛ بسیاری از رسم و رواج های ناپسند سبب شده که دختران از رفتن به مکتب باز بمانند، درحالیکه انکشاف کشور بدون حضور زنان غیر ممکن است.

خانم نظری تصریح نمود که از سوی هم، بی سوادی دختران نیز سبب ازدواج اجباری آنان می شود، زیرا خانواده ها دختران شان را مجبور می سازند تا قبل از وقت، ازدواج کنند. بنابراین برای حل و جلوگیری از این معضل، باید زمینه آموزش و پرورش برای دختران فراهم گردد و معلمان اناث در کشور افزایش یابند.

مت کلف، سفیر کانادا در این مراسم گفت: دولت کانادا از سال ۲۰۰۶ به این طرف با وزارت معارف همکاری می کند و در ستکور معارف به دولت افغانستان کمک کرده است. اما هنوز مشکلاتی از قبیل نبود مکاتب و ناامنی در افغانستان باعث شده که دختران افغان از رفتن به مکتب محروم بمانند و برای حل این مشکلات باید توجه جدی صورت گیرد.

۳۰ هزار معلم زن در مکاتب افغانستان استخدام می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد