آب-هیرمند-یکی-از-شاخص‌های-تعامل-با-طالبان-در-آینده-است

وزیر امور خارجه‌ ایران می‌گوید که آب رودخانه‌ هیرمند یکی از شاخص‌های تهران برای نحوه‌ی تعامل این کشور با امارت اسلامی طالبان در آینده است.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه( 20 ثور) در جلسه‌ای علنی مجلس این کشور گفته که این کشور از طالبان درباره‌ موضوع آب رودخانه هیرمند رضایت ندارد.

وزیر امور خارجه ایران گفته است در گفتگوهایی که با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان داشته‌، تأکید کرده است که حق‌آبه‌ی ایران از رودخانه هیرمند محفوظ است.

او با اشاره به برگزاری نشست کمیساران مرزی ایران و افغانستان گفته است که این نشست چندی پیش برگزار و بالاخره بخشی از آب سد کمال‌خان آزاد شد.

وزیر خارجه‌ی ایران در عین حال حاکمان فعلی افغانستان را به کارشنکنی متهم کرده و گفته است: «ما وقتی که آب سد کمال‌خان پر شد درخواست بازگشایی این سد را مطرح کردیم اما افغانستانی‌ها اعلام کردند که به جهت این که مسیر این سد لایروبی نشده است اگر آب در مسیر رها شود این آب بازگشت داده شده و توربین‌های موجود در مسیر را تخریب می‌کند».

او افزوده است که ایران برای لایروبی مسیر رودخانه هیرمند اعلام آمادگی کرد اما؛ طالبان با این موضوع مخالفت کردند.

به گفته عبداللهیان طالبان گفتند که خودشان امکانات انجام لایروبی را دارند اما «سه میلیون دالر در این زمینه اعتبار لازم است». امیرعبداللهیان افزوده است که طالبان این مقدار پول را از طرف ایران طلب کرده‌اند.

وزیر خارجه‌ ایران تاکید کرده است که طالبان پذیرفته که باید حق‌آبه بدهند. او افزوده است: «این موضوع برای ما یکی از شاخص‌ها و مصادیق راستی‌آزمایی هیات حاکمه موقت افغانستان است که آیا در موضوع حق‌آبه آب از هیرمند صادقانه و طبق قرارداد ۱۳۵۱ عمل خواهند کرد؟ این یکی از شاخص‌ها برای نحوه‌ی تعامل در آینده با این هیأت است».

او گفته است که معاهده هیرمند یک قرارداد ثبت‌شده بین‌المللی و رسمی بین ایران و افغانستان است و طالبان هم برداشت و درک درستی نسبت به این موضوع دارند.

وزیر امورخارجه‌ی ایران در ادامه گفته که چنانچه هیات حاکمه موقت افغانستان قادر به اجرای این مسئله نباشد، ما از تمام مسیرهای قانونی دیپلماسی و بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

با این حال ایران ادعا دارد که تاکنون دولت‌های افغانستان حق‌آب آن کشور را براساس معاهده‌ای که میان موسی شفیق و امیر عباس هویدا، نخست‌وزیران پیشین افغانستان و ایران امضا شده، تأمین نکرده است. اما؛ برخی‌ کارشناسان افغانستان می‌گویند که ایران طی سال‌های اخیر چند برابر حق‌آبه خود را از روند هیرمند استفاده است.

آب هیرمند یکی از شاخص‌های تعامل با طالبان در آینده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد