نگرانی-ایران-از-افزایش-تولید-مواد-مخدر-در-افغانستان

رییس پولیس مبارزه با مواد مخدر ایران در مورد افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که همزمان با فصل برداشت تریاک طالبان مجوزهای به کشاورزان می‌دهند که امسال کشت و برداشت کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ جنرال مجید کریمی، رییس پولیس مبارزه با مواد مخدر ایران به تازگی در نشستی با اشاره به اتفاقاتی که در حاشیه ایران و در افغانستان و پاکستان روی می‌دهد، گفته‌است که

مسوولان حاکم در افغانستان اعلام کرده‌ که کشت مواد مخدر را متوقف نموده‌اند.

او تاکید کرد است: «هرچند که ما از این موضوع استقبال می‌کنیم اما؛ خوشبین نیستیم زیرا آنچه اعمال شده با آن چیزی که اعلام شده، متفاوت است».

پیش از این ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان با صدور یک فرمان کاشت کوکنار را در سراسر افغانستان ممنوع اعلام کرده و هشدار داد که تخلف از این فرمان، پیگرد و مجازات خواهد داشت.

کریمی افزوده است که همزمان با فصل برداشت تریاک{طالبان} مجوزهایی را مکتوب به کشاورزان می‌دهند که مستثنی هستند و اعلام کردند که امسال را کشت و برداشت کنند.

به گفته این مقام امنیتی ایران طالبان در حال مذاکره با برخی از کشورهای اروپایی برای فروش محصولات‌شان هستند تا موادی همچون تریاک یا چرس را به آن‌ها بفروشند.

رییس پولیس مبارزه با مواد مخدر ایران بیان کرده است: «تمام موارد مذکور باعث می‌شود که مجدداً شاهد باشیم که افزایش کشت مواد مخدر در کشور افغانستان وجود داشته‌باشد و متأسفانه برخی از کشورها نیز همراهی می‌کنند».

به گفته او بنا بر روند موجود مواد مخدر وارد ایران می‌شود، مواد مخدر و روانگردان شیشه نیز به صورت انبوه در افغانستان تولید می‌شود.

این مقام ایرانی گفت:  ظاهراً مسئولان فعلی افغانستان تمایل دارند با ما در این رابطه مذاکره داشته‌باشند‌ که البته بستگی به سیاست‌های وزارت خارجه خواهد داشت.

کریمی افزوده که نزدیک به ۷۰ درصد کشفیات پولیس ایران در زمینه مواد مخدر در شرق و حاشیه شرق آن کشور انجام می‌شود.

این در حالی است که ملا هبت‌الله، رهبران طالبان طی فرمان کشت مواد مخدر را در کشور ممنوع اعلام کرد.

در این فرمان آمده‌ است که در سراسر کشور استفاده و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور مثل شراب، هیرویین، شیشه، تابلیت کا، چرس و…، به طور جدی ممنوع است.

نگرانی ایران از افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد