آزادسازی-ذخایر-ارزی-افغانستان«پیچیده-و-چالش‌-برانگیز»-است

سخنگوی کاخ سفید در مورد ۱۰ میلیارد دالر دارایی‌های مسدود شده افغانستان از سوی امریکا توضیح داده و گفته است که آزادی سازی ذخایر بانک مرکزی« پیچیده و چالش‌برانگیز» است.

به گزارش افغان نیوز؛ جان ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود در باره وضعیت دارایی‌های منجمد شده افغانستان توسط امریکا توضیح داده و گفت که ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان از دست‌رس طالبان خارج است.

ساکی با بیان این که دلایل زیادی برای غیر قابل دسترس بودن ذخایر افغانستان وجود دارد، تاکید که ذخایر ارزی در موسسات مالی خاص در ایالات متحده امریکا و سایر کشورها نگهداری می‌شود و این موسسات استراتژی مشترک کاهش خطر را برای کشورهایی که سرمایه‌های شان را سپرده‌اند و با وضعیت «عدم اطمینان» روبه‌رو می‌شوند، ایجاد کرده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید آزادسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی را موضوع بسیار «پیچیده» توصیف کرد و گفت که در حال بررسی متفکرانه و هماهنگ با متحدان و شرکای امریکا است.

به گفته جان ساکی یکی از دلایلی که آزادسازی این ذخایر را پیچیده کرده است، موضوع دعوای قضایی است که از سوی قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و سایر حملات تروریستی علیه طالبان مطرح شده است.

او افزود که این مراحل قانونی را نمی‌توان نادیده گرفت که سبب توقف موقت هرگونه جابه‌جایی وجوه دست‌کم تا پایان سال و احتمالاً بیش‌تر از آن می‌شود.

ساکی گفت که امریکا هم‌چنان با سوالات اساسی و دشوار مواجه است که چگونه ممکن است وجوه ذخیره را برای منافع مستقیم مردم افغانستان در دسترس قرار دهد و در عین حال اطمینان حاصل کند که این بودجه به نفع طالبان نیست.

به گفته او هدف امریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارائه ‌دهنده‌گان کمک‌های بشردوستانه در جهان، رساندن این کمک‌ها به صورت مستقیم به مردم است. او افزود که دشوار است تا تعیین شود که این پول به دست طالبان نمی‌رسد.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که طالبان از سوی امریکا به عنوان یک گروه «تروریستی» جهانی طبق شیوه خاص تحریم شده است و شماری از مقامات طالبان تابع رژیم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۸ به این سو هستند.

سخنگوی کاخ سفید تصری کرد که امریکا به بررسی‌هایش ادامه می‌دهد اما؛ آزادسازی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان موضوع «پیچیده و چالش‌برانگیز» است و جزییات تازه‌ای در این مورد ندارد.

این در حالی است که روز گذشته امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی از خواسته بود که دارایی های افغانستان را آزاد کند.

آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان«پیچیده و چالش‌ برانگیز» است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد