آغاز-اقدامات-اولیه-برای-بازسازی-بناهای-تاریخی-هرات

ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که در زمین‌لرزه‌های اخیر شماری از بناهای تاریخی این ولایت آسیب دیده و اقدامات اولیه برای بازسازی آن برداشته شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ احمد الله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات به آژانس افغان نیوز گفت که زمین‌لرزه‌های دو هفته پیش در کنار خسارات مالی و جانی به شهروندان هرات به آبدات و بناهای تاریخی این ولایت نیز زیان وارد کرده است.

رییس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که در ولایت هرات بیش از 800 آبده تاریخی وجود دارد که در زمین لرزه‌های اخیر این ولایت، برخی از آنها از جمله قلعه‌ اختیارالدین یا ارگ و مسجد جامعه هرات آسیب دیده است.

آقای متقی افزود: مسجد جامع هرات با قدامت تاریخی که دارد، از اثر زمین‌لرزه‌های اخیر آسیب دیده و بعضی از دیواره‌های آن ترک برداشته است.

او بیان داشت که ولایت هرات بیشتر از ۸۷۰ آبده تاریخی دارد و تیم‌های بررسی ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت در حال بررسی از ساحات باستانی است. او گفت که گزارش از نتایج اولیه بررسی‌های این تیم با مقام‌های ا.ا در کابل شریک شده است.

قدوس خطیبی یکی از فرهنگ‌یان ولایت هرات به آژانس افغان نیوز گفت که بسیاری از آبدات تاریخی از جمله  مناره‌های هرات، قلعه اختیارالدین، گل‌دسته‌های مسجد جامع و مسجد جامع قلعه اختیارالدین در پی زمین‌لرزه‌های اخیر آسیب جدی دیده است.

آقای خطیبی افزود که در پی زمین‌لرزه‌های متعدد،  آبدات تاریخی این ولایت به صورت کلی تخریب نشده اما؛ برخی بناهای تاریخی _ فرهنگی این ولایت آسیب‌های قسمی دیده و فرو ریخته اند.

او گفت که یکی منارهای هرات آسیب دیده و تاج آن فرو ریخته است. به گفته خطیبی در کنار تخریب تاج یکی از منارهای هرات، گل‌دسته‌های مسجد جامعه این ولایت نیز فرو ریخته است که نیاز به بازسازی دوباره دارد.

آقای خطیبی افزود که مسجد قلعه اختیارالدین یا ارگ هرات نیز آسیب دیده و دیوارهای آن از چندین جا فرو ریخته است. او اضافه کرد در صورت که آثار تاریخی آسیب دیده به موقع بازسازی نشود، با رسیدن فصل زمستان احتمال تخریب آن‌ها بیشتر می‌شود.

آقای خطیبی تصریح کرد که آبدات تاریخی ولایت هرات «تاریخ، هویت و مشخصه این ولایت است» و هرات در صورت تخریب آبدات تاریخی، آسیب جدی فرهنگی را متحمل خواهد شد.

ولایت هرات در غرب افغانستان با داشتن بیش از 800 آبده تاریخی یکی از شهر‌های باستانی کشور است که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این ولایت بازدید می‌کنند.

این در حالی است که در زمین‌لرزهای هرات بیش از 2 هزار و ۴۴۵ نفر جان باخته‌ و 2هزار و ۴۴۰ تن  دیگر زخمی شده‌اند.

 

رحمت کریمی

آغاز اقدامات اولیه برای بازسازی بناهای تاریخی هرات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد