آغاز-تطبیق-پلان-عمل-ملی-دوم-مشارکت-دولتداری-باز؛-دولت-۱۸-تعهد-را-عملی-خواهند-کرد

سکرتریت دولتداری باز، روند تطبیق پلان عمل ملی دوم مشارکت دولتداری باز را طی یک نشست با حضور نمایندگان نهادهای جامعه مدنی، نمایندگان نواحی و وکلای گذر شهر کابل آغاز کرد.

به گزارش افغان نیوز: خلیل الرحمن متوکل، رییس سکرتریت  دولتداری باز امروز یکشنبه( 20، دلو ) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: هدف از این برنامه، ایجاد تعهدات مشترک توسط دولت و نهاد های  مدنی برای بهبود شفافیت، حسابدهی، نقش مردم در حکومت داری و ترویج استفاده از تکنالوژی در حکومتداری است.

آقای متوکل بیان کرد، در برنامه عمل ملی دوم که از سوی کابینه تصویب شده و در ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۹ به واحد حمایتی مشارکت دولتداری باز سپرده شده است، ۱۸ تعهد وجود دارد. در جمع ۱۸ تعهد اداره دادستانی کل و دادگاه عالی افغانستان متعهد شده اند تا در چارچوب برنامه عمل ملی دوم، مکانیزمی را ایجاد کنند که با تطبیق آن، دسترسی شهروندان به اطلاعات در سکتور عدلی و قضایی افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد،« برنامه عمل ملی اول یک سلسله دست‌آورد ها داشته است و ما از تجربه دور اول آموخته های را با خود داریم که می‌توانیم برای بهتر شدن پروسه حکومتداری و مبارزه با فساد در برنامه عمل دوم استفاده کنیم.»

ازسوی هم، سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان و عضو انتخابی مشارکت دولتداری باز گفت: با وجود فراز و نشیب های زیادی در روند تطبیق مشارکت دولتداری باز در دو سال گذشته، حالا میکانیزم هایی از جمله مجمع مشترک دولتداری باز ایجاد شده است و ظرفیت آنرا دارد که تعهدات واضح و اساسی‌ای را برای حکومت افغانستان پیشکش کند تا باشد از طریق حکومتداری خوب، دولت افغانستان بتواند مشروعیت خود را افزایش داده و اعتماد خود را نزد مردم اعاده کند.

او گفت: « شفافیت پیش شرط حسابدهی دولت به مردم و مشارکت شهروندان در پروسه حکومتداری است. بدون نشر اطلاعات به موقع، جامع و قابل دسترس به همگان نمی توان حرف از حسابدهی دولت به مردم را مطرح کرد.

رییس اجرایی دیدبان شفافیت از تمامی شرکای پروسه تدوین برنامه عمل دوم تقاضا کرد تا موضوع دسترسی به اطلاعات را یک تعهد محوری در برنامه عمل دوم قرار دهند.

مشارکت دولتداری باز یک ابتکار بین المللی می باشد که در سال ۲۰۱۲ به کار آغاز کرد،  هفتاد وپنج کشور در هشت سال گذشته به این ابتکار پیوسته اند و سلسله تعهداتی را برای بهبود حکومتداری در کشور های شان ایجاد وتطبیق می نمایند.
 

این در حالی است که درخواست عضویت افغانستان برای پیوستن به این ابتکار در سال ۲۰۱۶ میلادی در کنفرانس بین المللی مشارکت دولتداری باز صورت گرفت واز سوی مشارکت دولتداری باز پذیرفته شد.
 

آغاز تطبیق پلان عمل ملی دوم مشارکت دولتداری باز؛ دولت ۱۸ تعهد را عملی خواهند کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد